Rezolvari modele subiecte Evaluare Nationala 2019 – Limba Romana

23/11/2018
rezolvari-modele-subiecte-evaluare-nationala-2019-limba-romana

rezolvari-modele-subiecte-evaluare-nationala-2019-limba-romana

Iată rezolvările modelelor de subiecte propuse de Ministerul Educaţiei Naţionale pentru elevii care vor susţine examenul de Evaluare Naţională 2019.

Subiectul I A

 1.  recreație = pauză, recreere
     nemaipomenită = extraordinară, formidabilă, nemaiauzită, nemaiîntâlnită

2. În secvența plină de pomi, de copaci uriași cu scorburi înfricoșătoare, de tufișuri, de tot felul de clădiri și ziduri, virgula are rolul de a marca un raport de coordonare prin juxtapunere.

sau

În secvența plină de pomi, de copaci uriași cu scorburi înfricoșătoare, de tufișuri, de tot felul de clădiri și ziduri, virgula desparte termenii unei enumerații.

 3. mersul – substantiv format prin conversiune/schimbarea valorii gramaticale din verb la supin
     minutar – substantiv format derivare cu sufixul –ar de la substantivul minut

 4. apoi, mai

 5. Idei principale:

  • De aproape cincizeci de ani, moș Timofte Păstrăvanu, paznicul școlii, potrivește orologiul cel mare din turnul școlii, apoi sună clopoțelul exact la sfârșitul orei.
  • În zilele de dinaintea vacanței, Moș Timofte suna clopoțelul mai devreme.

 Idei secundare:

  • De cele mai multe ori, orologiul cel mare din turnul școlii indica fără greșeală ora exactă.
  • Moș Timofte și-a început meseria de paznic odată cu instalarea orologiului.

6. Orologiul nu funcționa uneori în timpul iernii din cauza zăpezii viscolite care oprea mersul acelor de pe cadranul dinspre est.


Subiectul I B (sugestie de structurare a răspunsului)

 

Planul compunerii Compunerea
Introducere — scurtă descriere a personajului, cu încadrarea în tipologie. Fragmentul din romanul Cireșarii de Constantin Chiriță îl aduce în prim-plan pe moș Timofte Păstrăvanu, personajul principal al acestui fragment.
Cuprins:

– modalitățile de caracterizare: directă (de către narator, alte personaje sau de către personajul însuși) și indirectă (limbaj, fapte, comportament, relația cu alte personaje);

– trăsăturile personajului ce se desprind din text (cine, ce spune despre personajul respectiv).

În primul rând, din caracterizarea directă realizată de narator reiese că Moș Timofte Păstrăvanu este paznicul școlii unde a învățat acesta. ………………….…..

Din caracterizarea directă realizată de elevii din școală reiese că ………………………….………….…………….. .

În al doilea rând, din caracterizarea indirectă aflăm că ……………………………………………….………………………… .

Încheiere — concluzie. În concluzie, prin caracterizare directă și indirectă, autorul creează portretul unui om ……….………………. .  

 

Subiectul al II-lea A

1.  – Cea mai veche școală pedagogică românească a fost înființată în 1810.
– Prima școală pedagogică românească a fost înființată din ordinul lui Francisc I.

2. Liana Păun; Una dintre cele mai vechi școli pedagogice din Europa, înființată pe teritoriul actual al României

3. școli – gen feminin, cazul nominativ
   nume – gen neutru, cazul acuzativ

4. aceluiași – atribut adjectival exprimat prin adjectiv pronominal demonstrativ
    inaugurarea – subiect exprimat prin substantiv comun

5. în care s-au ținut cursurile Preparandiei” – propoziție subordonată atributivă
care, văzând bunele rezultate ale școlii încă din primii ani, i-a donat clădirea” – propoziție subordonată atributivă
unde se țineau cursurile lui Dimitrie Țichindeal” – propoziție subordonată atributivă

                      PP                     SB
6. Se bănuiește 1/ unde s-a ascuns. 2/
           

Subiectul al II-lea B (sugestie de structurare a răspunsului)

  •  întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor – pregătirea pentru mersul la școală; drumul până la trecerea de pietoni din fața școlii; pregătirea pentru traversare; observarea unui pui de pisică dezorientat pe trecerea de pietoni; salvarea puiului de pisică.
  • două elemente ale contextului spaţio-temporal – locul: trecerea de pietoni; timpul: dimineața.
  • conţinut adecvat cerinţei:
    • introducere – fixarea locului, a timpului şi numirea participanţilor;
    • cuprins – relatarea succesivă a întâmplărilor, logica şi coerenţa expunerii prin folosirea cuvintelor de legătură (apoi, în acest timp, mai târziu, deodată, în acel moment etc.);
    • încheiere – o impresie creată de evenimentul relatat.

 Ai nevoie de ajutor la limba română?
ExamenulTau.ro îţi pune la dispoziţie toate resursele de care ai nevoie
pentru a trece cu brio de examenul de Evaluare Naţională, clasa a VIII-a!

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.