REZOLVARI Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VIII-a

12/03/2019
rezolvari-simulare-2019-romana-clasa-8

rezolvari-simulare-2019-romana-clasa-8

SUBIECTUL I                               40 puncte

A. Scrie răspunsul pentru fiecae dintre cerinţele de mai jos.

1. Precizează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: pustii, se preschimbă. 4 puncte

REZOLVARE:
pustii = goale, nelocuite, neumblate, părăsite
se preschimbă = se preface, se modifică, se transformă, se schimbă

2. Menţionează rolul virgulei din versul: Ah, nu-s valuri de zăpadă!. 4 puncte

REZOLVARE:
În versul „Ah, nu-s valuri de zăpadă!” virgula separă o interjecție de restul comunicării.

3.  Notează patru cuvinte din familia lexicală a cuvântului suflet4 puncte

REZOLVARE:

suflețel, sufletește, sufletesc, (a) însufleți, însuflețire, neînsuflețit, sufletist

4. Desparte în silabe cuvintele următoare: asculţi, mirositoare, fioroase şi iubeşte. 4 puncte

REZOLVARE:
as-culți, mi-ro-si-toa-re, fi-o-roa-se, iu-beș-te

5. Transcrie două cuvinte utilizate cu sens figurat din strofa a patra. 4 puncte

REZOLVARE:
valuri, plouă, joacă

6. Explică, în 30 – 50 de cuvinte, utilizarea adverbului iară din ultimul vers al poeziei. 4 puncte

REZOLVARE:
Adverbul iară din ultimul vers al poeziei subliniază relația dintre renașterea naturii și retrăirea unui sentiment. Forma veche cu care este folosit acesta, cu ă la sfârșit, ajută la formarea rimei încrucișate și la respectarea măsurii de 8 silabe a versurilor.

B. Redactează şi o compunere de minimum 150 de cuvintem în care să motivezi apartenenţa şa genul liric a poeziei Stai şi asculţi sub ramuri… de Şt. O. Iosif.  16 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să precizezi două trăsături ale genului liric;
  • să prezinţi detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea privind numărul minim de cuvinte.

REZOLVARE (planul compunerii):

I. INTRODUCERE:

– definiţia textului liric

II. CUPRINS:

Argumentarea apartenenţei textului Stai şi asculţi sub ramuri… de Şt. O. Iosif, la categoria textelor lirice:

a) exprimă gânduri, idei, sentimente ale autorului în mod direct (pentru fiecare strofă în parte scrii gândurile, ideile, sentimentele exprimate);
b) există eu liric (scrii mărcile eului liric în text);
c) limbajul este artistic, încărcat de subiectivitate:

  • imagini artistice şi figuri de stil (prezentarea celor mai importante imagini şi figuri de stil)
  • muzicalitate (ritm, rimă, măsură)

III. ÎNCHEIERE

Concluzii – rezumatul cuprinsului

SUBIECTUL  al II-lea                                   36 de puncte

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

  • evenimentul istoric din cauza căruia a fost amânată înfiinţarea grădinii botanice;
  • anul în care a fost înfiinţată, ca instituţie, Grădina Botanică din Bucureşti 4 puncte

REZOLVARE:
– Înființarea grădinii botanice a fost amânată din cauza războiului Crimeii.
– Grădina Botanică din București a fost înființată ca instituție în anul 1860.

2. Scrie numele autorului şi titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte

REZOLVARE:
Andrei Vişan, Cum s-a înființat Grădina Botanică din București

3. Menţionează conjugarea şi modul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte

REZOLVARE: 
de așteptat – conjugarea I, modul supin
obținând – conjugarea a III-a, modul gerunziu

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă: Ideea unei Grădini Botanice i se datorează lui Carol Davila, care îi cere încă din anul 1855 lui Barbu Ştirbey Vodă să i se acorde fondurile necesare înfiinţării. 4 puncte

REZOLVARE: 
care – subiect exprimat prin pronume relativ
înființării – complement indirect exprimat prin substantiv comun

5. Transcrie propoziţia subordonată din fraza următoare, precizând felul acesteia: În 1882, se desparte de catedra de istorie naturală a Facultății de Științe pentru a rămâne profesor de botanică la o catedră nou formată cu această ocazie, unde elaborează manuale de zoologie, botanică și geologie.  4 puncte

REZOLVARE:
unde elaborează manuale de zoologie, botanică și geologie – propoziție subordonată atributivă

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată completivă directă, introdusă prin adjectivul pronominal relativ care. 4 puncte

REZOLVARE:
            PP                            CD
I-am întrebat 1/care dintre ei vor veni.2/

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută într-un muzeu.       12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
  • să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

REZOLVARE (model de structurare a narațiunii):

– o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor – hotărârea unei clase de elevi de a merge la muzeu; oprirea în fața unei lucrări postmoderne care induce iluzii optice; un copil vede un monstru și se sperie; alt copil vede ceva de mâncare și i se face foarte foame; fiecare copil vede altceva; curatorul muzeului vine și le vorbește despre lucrare; copiii o privesc cu alți ochi.

– două elemente ale contextului spaţio-temporal – locul: muzeu; timpul: o zi din săptămâna „Școala altfel”.

– conţinut adecvat cerinţei:

  • introducere – fixarea locului, a timpului şi numirea participanţilor;
  • cuprins – relatarea succesivă a întâmplărilor, logica şi coerenţa expunerii prin folosirea cuvintelor de legătură (apoi, în acest timp, mai târziu, deodată, în acel moment etc.);
  •  încheiere – o impresie creată de evenimentul relatat.

NOTĂ! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.               

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină  – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

 

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

One thought on “REZOLVARI Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VIII-a

  1. toni

    Buna ziua! Am aflat ca daca nu ni se cere la subiectul II sa punem titlu compunerii, sa nu il punem. E o problema daca punem un titlu compunerii chiar daca nu ni se cere acest lucru? Nu e normal sa punem titlu chiar daca nu ni se cere, nu se sub’ntelege ca trebuie pus? Multumesc anticipat.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.