REZOLVARI Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VII-a

12/03/2019
rezolvari-subiecte-simulare-2019-romana-clasa-7

rezolvari-subiecte-simulare-2019-romana-clasa-7

SUBIECTUL I:                                 40 de puncte

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: faima, trist. 4 puncte

REZOLVARE:
faima = renumele, reputația, vestea
trist = mâhnit, abătut, supărat, necăjit, întristat, descurajat

2. Menționează rolul virgulei din enunțul: – Știi ce, tată? 4 puncte

REZOLVARE:
În enunțul — Știi ce, tată? virgula izolează substantivul în vocativ tată de restul enunțului.

3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvența porunci slujitorilor s-aducă-n grajd o copaie plină cu cărbuni aprinși i pe fiece cal să-l treacă pe lângă dânșii.    4 puncte

REZOLVARE:
slujitorilor – format prin derivare cu sufixul –tor de la verbul a sluji
aprinșiadjectiv format prin conversiune din participiul verbului a aprinde

4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din secvența: A doua zi, se duse-n herghelie și se uită la toți caii. 4 puncte

REZOLVARE:
doua, uită, caii

5. Ilustrează, cu câte un exemplu din text, două trăsături ale genului epic. 4 puncte

REZOLVARE:
Una dintre trăsăturile genului epic prezente în textul dat este prezența personajelor: craiul, fata mai mare, fata mai mică, mârțoaga, baba găinăreasă.
Aceste personaje fac diverse lucruri, construind astfel acțiunea, o altă trăsătură a genului epic: fata cea mai mică a craiului pleacă de acasă pentru a îndeplini porunca împăratului, deoarece craiul, tatăl ei, nu mai putea face acest lucru; mârțoaga se repede la copaie și mănâncă tot cărbunii aduși de mezină; craiul se duce la capul podului și se îmbrăcă cu o piele de balaur, ca să vadă dacă fiica cea mică este curajoasă etc.

6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care craiul este trist și plânge. 4 puncte

REZOLVARE:
Craiul este trist și plânge deoarece simte că a ajuns neputincios.

B. Redactează, în 100-180 de cuvinte, rezumatul textului dat. 16 puncte

În redactarea răspunsului tău, trebuie:

  • Să formulezi ideile principale, dovedind înțelegerea textului;
  • Să prezinți evenimentele în succesiune logică;
  • Să respecți regulile de alcătuire a unui rezumat;
  • Să te încadrezi în numărul de cuvinte indicat.

REZOLVARE: Pași și sugestii pentru realizarea unui rezumat

  1. Citeşte cu maximă atenţie textul.
  2. Identifică personajele, timpul şi spaţiul acţiunii, pentru a prezenta evenimentele în mod logic şi cronologic.
  3. Notează ideile principale pe paragrafe.
  4. Renunţă la detalii, nu ai nevoie de ele într-un rezumat.
  5. Foloseşte mai ales perfectul compus pentru redarea acţiunii; poţi utiliza şi timpul prezent.
  6. Evită folosirea arhaismelor, a regionalismelor sau a cuvintelor care redau vorbirea populară ori familiară a personajelor și foloseşte un limbaj clar, concis, potrivit normelor limbii române actuale.
  7. Evită să faci judecăţi de valoare; într-un rezumat, vei prezenta doar ceea ce „s-a întâmplat”, fără să justifici alegerea personajelor sau evoluţia lor.

SUBIECTUL al II-lea                      36 de puncte

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

  • numele persoanei care a realizat un film despre o călătorie pe lună;  4 puncte
  • anul în care a fost scrisă povestea lui L. Frank Baum. 4 puncte

REZOLVARE:

  • Georges Méliès a realizat un film despre o călătorie pe lună.
  • Frank Baum a scris povestea în anul 1900.

2.  Scrie numele autoarei și denumirea publicației în care a apărut articolul de mai sus.  4 puncte

REZOLVARE:
Ileana Bîrsan; Dilema veche

3. Menționează modul și timpul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte

REZOLVARE:
să credem – modul conjunctiv, timpul prezent
auziseră – modul indicativ, timpul mai-mult-ca-perfect

4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: am să scot câteva personaje și povești cam uitate în ultima vreme. 4 puncte

REZOLVARE:
povești – complement direct exprimat prin substantiv comun
uitate – atribut adjectival exprimat prin adjectiv provenit din verb la participiu

5. Notează numărul de propoziții din fraza: Pe lângă cele trei personaje care se alătură lui Dorothy pe drumul pavat cu cărămizi galbene către Oz, există câteva momente magice de cinema, precum atacul maimuțelor zburătoare, trimise de vrăjitoarea cea rea pentru a-i răpi pe cei patru sau întâlnirea cu Oz, un gigantic cap fără corp, în fața căruia cei patru curajoși își spun dorințele. 4 puncte

REZOLVARE:
trei propoziții

6. Alcătuiește o propoziție în care substantivul film să aibă funcție sintactică de nume predicativ. 4 puncte

REZOLVARE:
Harry Potter este filmul meu preferat.

B. Redactează o narațiune de 150-300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul unui atelier organizat în școală / în timpul unui activități extrașcolare.  12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • Să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
  • Să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
  • Să ai un conținut adecvat cerinței;
  • Să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

REZOLVARE (model de structurare a narațiunii):

– o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor – clasa ta merge la o acțiune de curățenie a parcului din apropierea școlii; în timp ce umplu sacii cu gunoaiele adunate, copiii aud un zgomot ciudat; copiii caută sursa zgomotului; o fetiță descoperă locul de unde se aud schelălăiturile unor cățeluși nou-născuți; copiii încearcă să găsească mama puilor; după mai multe ore, își dau seama că mama a pățit ceva de nu mai vine și decid să ia, cei care pot, câte un cățeluș acasă.
– două elemente ale contextului spaţio-temporal – locul: parcul din apropierea școlii; timpul: o dimineață de însorită.
– conţinut adecvat cerinţei:

  • introducere – fixarea locului, a timpului şi numirea participanţilor;
  • cuprins – relatarea succesivă a întâmplărilor, logica şi coerenţa expunerii prin folosirea cuvintelor de legătură (apoi, în acest timp, mai târziu, deodată, în acel moment etc.);
  •  încheiere – o impresie creată de evenimentul relatat.

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Whatsapp
Whatsapp

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.