logo examenul tau

Blog ExamenulTau

  • Noutati Elevi
    • Romana
    • Matematica
  • Noutati Parinti
  • Noutati Profesori
  • ExamenulTau +
  • Contact

Log In

Become a part of our community!
Registration complete. Please check your email.
Lost your password?

Create an account

Welcome! Register for an account
The user name or email address is not correct.
Registration confirmation will be emailed to you.
Log in Lost your password?

Reset password

Recover your password
Password reset email has been sent.
The email could not be sent. Possible reason: your host may have disabled the mail function.
A password will be e-mailed to you.
Log in

Please enter key search to display results.

Modele Subiecte Evaluare Nationala 2019 – Limba Romana

HomeEvaluare Nationala 2021Modele Subiecte Evaluare Nationala 2019 – Limba Romana

Modele Subiecte Evaluare Nationala 2019 – Limba Romana

modele-subiecte-evaluare-nationala-2019-limba-romana
modele-subiecte-evaluare-nationala-2019-limba-romana

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A

Anul şcolar 2018 – 2019
Probă scrisă
Limba şi literatura română

Model

    • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de două ore.

SUBIECTUL I___________________________________________________________(40 de puncte)

 Citeşte următorul text:

“De aproape cincizeci de ani, orologiul* cel mare din turnul şcolii supraveghea cu cadranele sale cele patru puncte cardinale; de aproape cincizeci de ani, acele sale enorme indicau fără greşeală ora exactă. Rareori, iarna, în timpul viscolelor, zăpada cotropitoare oprea mersul lor pe cadranul dinspre soare răsare, iar primăvara, hulubii*, sau ciorile, sau alte zburătoare, în zbenguiala lor, grăbeau mersul vreunui minutar. Dar de fiecare dată, moş Timofte Păstrăvanu, paznicul şcolii, care-şi începuse meseria aceasta încă de pe vremea instalării marelui ornic, şi care, aşa cum spuneau elevii din clasele superioare, şi-o va încheia doar odată cu oprirea definitivă a ceasului, se urca în turn, scutura scripeţii* uriaşi şi începea să învârtă o manivelă […]. Apoi în mers agale, bătrânul cobora scările, ieşea în curte, se oprea în mijlocul ei, citea cu voce tare ora exactă de pe ceasul din turn şi, dacă era în timpul lecţiilor, făcea iute o socoteală, tot cu voce tare, cam cât mai rămâne până la recreaţie. Putea să fie împovărat de treburi, putea să fie asaltat de griji, la secunda exactă, clopoţelul suna, în mâna lui, sfârşitul orei.

N-am spune însă adevărul întreg, aşa cum ne-am propus, dacă n-am adăuga că erau totuşi câteva zile pe an în care moş Timofte nu mai respecta ora exactă. […] Erau zilele de dinaintea vacanţei, ultimele zile de şcoală. În acele zile, de câte ori dădea semnalul de recreaţie, moş Timofte greşea cu regularitate. Suna clopoţelul cu câteva minute înainte de ora obişnuită. […]

Altminteri, moş Timofte era omul cel mai corect şi mai cinstit care se pomenise pe acele meleaguri. În cei cincizeci de ani de când deretica* prin şcoală nu lipsise şi nu întârziase niciodată de la slujba lui. […] Pe cei care fugeau de la ore îi dibuia în orice ascunziş, oricât de iscusit ar fi fost ales, ceea ce nu era deloc uşor pentru că atât curtea, cât mai ales grădina şcolii, nesfârşită, ca orice spaţiu al amintirilor din copilărie, şi plină de pomi, de copaci uriaşi cu scorburi înfricoşătoare, de tufişuri, de tot felul de clădiri şi ziduri cărora nu li se prea ghicea rostul, ofereau ascunzişuri cu duiumul. Îi dibuia oriunde pe chiulangii […] şi-i ocăra năprasnic cu vorbele. În acele momente puteai să afli de la dânsul toţi oamenii de seamă pe care îi dăduse şcoala de-a lungul generaţiilor, dascăli, profesori, scriitori, artişti, savanţi, „oameni care au înţeles că şcoala este un cuib în care înveţi să te înalţi în văzduh”.[…]

Mare lucru era însă când ţinea moş Timofte la cineva. Erau elevi cărora le-ar fi deschis la orice oră din zi şi din noapte sălile de clasă, de laborator, sala de gimnastică, chiar dacă ar fi trebuit să trudească apoi ore întregi pentru a rândui lucrurile ca mai înainte. […]

Dar, pentru a te bucura de preţuirea şi ajutorul lui moş Timofte, trebuia să fii un elev de „prima mână”, ce mai! un model între modele. Şi dacă moşul te trecea printre protejaţii lui şi se întâmpla să ai vreun conflict cu pedagogii, îţi anticipa viitorul în faţa lor cu o siguranţă nemaipomenită. Era de ajuns să dea două, trei exemple de oameni mari care fuseseră cândva în situaţii asemănătoare, cu acel belşug de amănunte al sincerităţii şi al nădejdii, şi profesorii începeau să privească altfel lucrurile şi să-şi cam schimbe părerile. Pentru că bătrânul vorbea deschis, adevărat, privea drept în ochi şi se pare că nu greşise niciodată când luase apărarea cuiva.”

Constantin Chiriță, Cireșarii (fragment)

*orologiu – ceas de dimensiuni mari, fixat pe fațada unei clădiri sau pe un perete; ornic
*hulubi – porumbei
*scripete – dispozitiv care servește la ridicarea unor greutăți
*a deretica – a pune ceva în ordine, a aranja; a face ordine și curățenie



 A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

 1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: recreaţie, nemaipomenită.        4 puncte

2. Menţionează rolul virgulei din secvența plină de pomi, de copaci uriaşi cu scorburi înfricoşătoare, de tufişuri, de tot felul de clădiri şi ziduri.     4 puncte

3, Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvența: iar primăvara, hulubii sau ciorile sau alte zburătoare, în zbenguiala lor, grăbeau mersul vreunui minutar.        4 puncte

4, Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: chiar dacă ar fi trebuit să trudească apoiore întregi pentru a rândui lucrurile ca mai înainte.         4 puncte

5, Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte

6, Precizează, într-un enunţ, motivul pentru care orologiul nu funcționa uneori în timpul iernii.    4 puncte

 

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să caracterizezi personajul moş Timofte Păstrăvanu din textul dat.                    16 puncte

În compunerea ta, trebuie:

– să prezinţi două trăsături ale personajului ales, prin valorificarea textului dat;
– să ilustrezi două modalităţi de caracterizare a personajului ales, prin câte o secvenţă comentată;
– să ai un conținut adecvat cerinței;
– să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.

 

SUBIECTUL al II-lea__________________________________________________(36 de puncte)

Citeşte următorul text:

“Una dintre cele mai vechi clădiri ale Aradului, un important punct turistic pentru cei interesați de începuturile școlii românești, este Preparandia* Română, cea mai veche școală pedagogică românească și printre primele din Europa, înființată la Arad în anul 1812, din ordinul împăratului Francisc I. 

Ea merită vizitată atât pentru muzeul prin care se reface atmosfera școlii românești de acum 200 de ani, cât și pentru o inedită expoziție de jucării, de multă vreme uitate, pe care o găzduiește temporar.

Preparandia a luat ființă ca urmare a influențelor franceze care militau pentru deschiderea unor școli normale, prima școală de acest fel fiind întemeiată în 1810, la Strasbourg. Pe lângă școala arădeană, în Imperiul Austriac au mai fost înființate alte două școli similare, pentru sârbi și pentru greci. Cursurile au început în toamna aceluiași an, inaugurarea școlii fiind consemnată de Dimitrie Țichindeal, primul director al școlii, într-o broșură publicată un an mai târziu. […]

Casa în care s-au ținut cursurile Preparandiei era proprietatea căpitanului orașului, Sava Arsici, care, văzând bunele rezultate ale școlii încă din primii ani, i-a donat clădirea unde se țineau cursurile lui

Dimitrie Țichindeal. Vechea clădire a Preparandiei, aflată pe strada cu același nume, este astăzi unul dintre monumentele istorice de seamă ale orașului și face parte din ansamblul urban Arad, care este, de asemenea, arie protejată.”

după Liana Păun, Una dintre cele mai vechi școli pedagogice din Europa,
înființată pe teritoriul actual al României, www.pressalert.ro

*Preparandia – școală pentru pregătirea învățătorilor

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

– anul în care a fost înființată cea mai veche școală pedagogică românească;
– numele persoanei care a dat ordinul de înființare a primei școli pedagogice românești. 4 puncte

2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte

3. Menţionează genul şi cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte

4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă: Cursurile au început în toamna aceluiași an, inaugurarea școlii fiind consemnată de Dimitrie Țichindeal, primul director al școlii, într-o broșură publicată un an mai târziu. 4 puncte

5. Transcrie două propoziţii subordonate din fraza următoare, precizând felul acestora: Casa în care s-au ținut cursurile Preparandiei era proprietatea căpitanului orașului, Sava Arsici, care, văzând bunele rezultate ale școlii încă din primii ani, i-a donat clădirea unde se țineau cursurile lui Dimitrie Țichindeal.     4 puncte

6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă, introdusă prin adverbul relativ unde.         (4 puncte)     

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în drum spre școală. (12 puncte)

În compunerea ta, trebuie:

– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

Ai nevoie de ajutor cu pregătirea pentru Evaluarea Naţionlă 2019? 

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.
  • Biografie
  • Articole recente

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

Articole recente scrise de Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

  • 3 pasi pentru a lua note mari tot anul scolar - 15/09/2021
  • Politica pasilor mici – Pregatirea pentru examen se face tot anul - 08/09/2021
  • Invatare online sau meditatii clasice? - 01/09/2021
  • Rezolvările subiectelor la matematică, susţinute în cadrul Evaluării Naţionale, clasa a VIII-a, 2021 - 29/06/2021
  • Repere pentru rezolvarea subiectelor probei la Limba Română, susţinută în cadrul examenului de Evaluare Naţională, clasa a VIII-a, 2021 - 23/06/2021
articole similare:
  1. Rezolvari modele subiecte Evaluare Nationala 2019 – Limba Romana
  2. REZOLVARI Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VII-a
  3. Barem Evaluare si Notare – Modele Subiecte Evaluare Nationala 2019 – Romana

Distanţa de la un punct la un plan. Distanţa de la un punct la o dreaptă. Distanţa dintre două plane paralele

Rezolvari modele subiecte Evaluare Nationala 2019 - Limba Romana

5 Comments

  1. Luca Aurica Posted on: 08/12/2018

    Un pas inainte spre o pregatire buna

    Reply
  2. Boboc Diana Posted on: 09/03/2019

    O întrebare!
    Acest test va fi dat la simularea la romana care are loc pe 11 Martie?

    Reply
    • Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Posted on: 11/03/2019

      Bună Diana! Aşa cum ţi-am răspuns şi mai sus, acesta este modelul oficial de subiecte, emis de către Ministerul Educaţiei Naţionale, însă subiectele care se vor da la simulări şi examen nu vor fi făcute publice. Le vom afla cu toţii în ziua de examen. Mult succes!

      Reply
  3. Alex Posted on: 09/06/2019

    Puteți rezolva cu cuvintele subliniate pentru că nu sunt subliniate și sunt exerciții in care îmi spune sa analizez cuvintele subliniate și nu e niciun cuvânt subliniat

    Reply
    • Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Posted on: 10/06/2019

      Bună, Alex! Îţi mulţumim pentru mesaj. Am verificat textele, însă nu am găsit cuvintele la care faci referire – tot ce trebuia subliniat este subliniat ☺ Îmi poţi spune, mai exact, în care text nu ai găsit cuvintele subliniate?

      Reply

Leave a comment Cancel reply

Categories

  • Educatia copilului adolescent
  • Evaluare Nationala 2021
  • Exercitii si probleme rezolvate
  • Lectii online
  • Lectii Online Matematica
  • Lectii Online Romana
  • Matematica
  • Noutati Parinti
  • Noutati Profesori
  • Romana
  • Sfaturi pregatire elevi
  • Solutii de invatare – elevi
  • Stiri si noutati din invatamant

Recent Posts

  • calendarul repartizarii cumputerizate la liceu

    S-a publicat calendarul repartizarii computerizate la liceu

    Feb 04 2016
  • nota 10

    7 lucruri pe care toti elevii de nota 10 le fac

    Feb 08 2016
  • fii mai productiv

    13 trucuri pentru a fi mai productiv

    Feb 09 2016
  • cum sa fii mai atent la ore

    Cum sa fii mai atent la ore. Iata 6 recomandari!

    Feb 11 2016

Tags Cloud

admitere liceu adolescenta adolescenti beneficii platforma examenul tau elevi evaluare nationala evaluare nationala clasa 8 evaluare nationala matematica evaluare nationala romana examen clasa 8 genuri literare invatarea online invatare online lectie online lectie online limba romana lectie online matematica lectie online matematica clasa 8 lectie online romana lectii matematica online lectii online matematica limba romana clasa 7 limba romana clasa 8 matematica matematica clasa 7 matematica clasa 8 matematica online meditatii online metode invatare note mari paltforma examenul tau parenting pareri examenul tau platforme online probleme adolescenti pronumele recomandari invatare sfaturi sfaturi adolescenti sfaturi elevi sfaturi invatare sfaturi parenting sfaturi parinti smart learning teme trucuri invatare

ExamenulTau.ro

Pregătire la matematică pentru Evaluarea Națională, în confortul casei tale și în ritmul tău.

Îți știi în permanență nivelul. Ai un plan de învățare personalizat. Accesezi sute de lecții video și mii de exerciții și probleme pe diverse grade de dificulate.

Recuperezi și aprofundezi materia cu: Teorie video. Teste pe nivele de dificultate. Rapoarte de evoluție.

© 2022 ExamenulTau.ro

Categorii

  • Noutăți pentru profesori
  • Noutăți pentru elevi
  • Noutăți pentru părinți

Urmărește-ne și pe: