Barem de evaluare şi de notare – Evaluare Naţională, clasa a VIII-a, 2018, proba la română

12/06/2018
barem-evaluare-nationala-proba-romana-2018

barem-evaluare-nationala-proba-romana-2018

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A

Anul şcolar 2017 – 2018

Probă scrisă Limba şi literatura română

Se punctează oricare alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.

Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.

Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.

SUBIECTUL I                                                                            (40 de puncte)

 A.

  1. câte 2 puncte pentru notarea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor indicate (de exemplu: crengi – ramuri; întotdeauna – mereu)     2 x 2 p. = 4 puncte
  2. menţionarea rolului cratimei în structura dată (de exemplu: marchează rostirea legată  a două cuvinte)     4 puncte
  1. câte 2 puncte pentru explicarea modului de formare a cuvintelor subliniate din secvenţa dată                     2 x 2 p. = 4 puncte
  • câte 1 punct pentru precizarea mijlocului de îmbogățire a vocabularului prin care s-a format fiecare cuvânt (de exemplu: auriu – format prin derivare; des – format prin conversiune/schimbarea valorii gramaticale) – 2 x 1 p. = 2 p.
  • câte 1 punct pentru explicarea modului de formare a celor două cuvinte (de exemplu: auriu – format prin derivare cu sufixul -iu de la substantivul aur; des – adverb obținut prin conversiune din adjectiv) 2 x 1 p. = 2 p.

Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.

  1. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte care conţin vocale în hiat din secvenţa dată  (de exemplu: continuat, excursia, aici, luam)             2 x 2 p. = 4 puncte
  1. câte 2 puncte pentru formularea, în câte un enunț, a oricăror două idei principale/secundare din textul dat    2 x 2 p. = 4 puncte
  1. precizarea oricărui motiv pentru care personajele sunt gata să-și lase mâncarea și să fugă (de exemplu: Personajele sunt gata să-și lase mâncarea și să fugă, deoarece s-au speriat de zgomotul de vreascuri rupte/au presupus că vine ursul.)       3 puncte

formularea răspunsului într-un enunţ               1 punct

B.

–  câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două trăsături ale genului epic         2 x 2 p. = 4 puncte

–  câte 4 puncte pentru prezentarea detaliată a oricăror două trăsături ale genului epic, valorificând textul dat                            2 x 4 p. = 8 puncte

(Punctele pentru prezentarea fiecărei trăsături a genului epic se acordă astfel:

  • prezentare adecvată, detaliată a trăsăturii – 4 p.
  • prezentare superficială a trăsăturii/schematism – 2 p.)

–   adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat  – 1 p.     2 puncte

–   respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte      2 puncte

 

SUBIECTUL al II-lea                                                                            (36 de puncte)

A.
1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia dintre cele două enunţuri cerute (de exemplu:
Guvernatorul care a pus temelia cetății Alba Carolina este Stefan Kornis.; Cetatea Alba Carolina
avea rol în sistemul de apărare al habsburgilor împotriva turcilor.) 2 x 2 p. = 4 puncte

2. câte 2 puncte pentru scrierea numelui autoarei (Adina Brânciulescu) și a anului în care a apărut articolul din care este extras fragmentul (2017) 2 x 2 p. = 4 puncte

3. – câte 1 punct pentru menţionarea genului fiecărui substantiv subliniat (momentul – neutru; gărzii – feminin) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru menţionarea cazului fiecărui substantiv subliniat (momentul – acuzativ; gărzii – genitiv) 2 x 1 p. = 2 puncte

4. – câte 1 punct pentru precizarea fiecărei funcţii sintactice (conține – predicat verbal; același – atribut adjectival) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea fiecărei părţi de vorbire (conține – verb predicativ; același –adjectiv pronominal demonstrativ) 2 x 1 p. = 2 puncte

Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.

5. – transcrierea integrală a oricăror două propoziţii subordonate diferite (de exemplu: care se întrec în a-și înălța cât mai mult smartphone-urile peste capetele rândurilor din față; ca să facă poze; să filmeze momentul) 2 x 1 p. = 2 puncte
– precizarea felului fiecărei propoziţii subordonate transcrise (de exemplu: care se întrec în a-și înălța cât mai mult smartphone-urile peste capetele rândurilor din față – propoziţie subordonată atributivă; ca să facă poze – propoziţie subordonată circumstanțială de scop; să filmeze momentul – propoziţie subordonată circumstanțială de scop) 2 x 1 p. = 2 puncte

6. construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă, introdusă prin adverbul relativ cum             4 puncte
– construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii – 1 p.
– construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate, introduse prin adverbul relativ cum: respectarea tipului de propoziţie subordonată indicat (propoziţie subordonată subiectivă) – 2 p.; introducerea propoziţiei subordonate prin adverbul relativ cum1 p.

B.
– relatarea unei întâmplări: respectarea succesiunii logice a faptelor – 6 p.; respectarea parţială a succesiunii logice a faptelor – 4 p.; fără respectarea succesiunii logice a faptelor – 2 p.       6 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal               2 x 1 p. = 2 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat – 1 p.      2 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte              2 puncte

Notă!
14 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea compoziţiei: câte 1 punct pentru fiecare compunere          2 x 1 p. = 2 puncte
– coerenţa textului: câte 1 punct pentru fiecare compunere           2 x 1 p. = 2 puncte
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului: în totalitate – 2 p.; parţial – 1 p.                 2 puncte
‒ ortografia (0 – 1 erori: 3 p.; 2 – 3 erori: 2 p.; 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.)       3 puncte
‒ punctuaţia (0 – 1 erori: 3 p.; 2 – 3 erori: 2 p.; 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.)       3 puncte
‒ aşezarea corectă a textului în pagină       1 punct
‒ lizibilitatea        1 punct

 

► Click aici: SUBIECTE LIMBA ROMANA, EVALUARE NATIONALA CLASA A VIII-A, 2018
► Click aici: REZOLVARI SUBIECTE LIMBA ROMANA, EVALUARE NATIONALA CLASA A VIII-A, 2018

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.