Temele pentru acasa – cat de eficiente sunt de fapt (Interviu Delia Lungu – psiholog Intuitext)

06/12/2016
temele-pentru-acasa

temele-pentru-acasa

Dupa ce Ministrul Educatiei a anuntat ca pana la liceu, temele ar trebui sa dureze cel mult doua ore, acest subiect a generat dezbateri ample si discutii aprinse.

Iata ce evidentiaza Delia Lungu, psiholog INTUITEXT, despre intervalul de timp sanatos pe care elevii ar trebui să-l dedice temelor și cum pot invata cat mai eficient.

De curand, Ministrul Educatiei a declarat ca pana la liceu, temele ar trebui sa dureze cel mult doua ore. Care crezi ca ar fi intervalul de timp corect, sanatos si eficient pe care copiii ar trebui sa-l dedice temelor, dupa un program destul de incarcat deja de la scoala?

Studiile de psihologie educationala ne arata ca timpul sanatos alocat temelor de casa in fiecare zi pentru copil este in functie de varsta lui. Marea lor majoritate au ajuns la un consens si au formulat o „regula“, regula celor 10 minute: clasa intai – 10 minute, clasa a doua 20 minute, gimnaziu intre 50 si 80 minute.

Ramane de vazut cum aceste recomandari pot fi aplicate efectiv in sistemul educational romanesc din prezent, deoarece sunt multe alte aspecte luate in considerare: de exemplu, incarcarea programei, asteptarile parintilor si ale profesorilor, cat de atractiva este lectia predata de cadrul didactic, cat din lectia predata la scoala este retinuta de elev inca din clasa etc.

De asemenea, e important de avut in vedere si cat de atent este copilul in perioada in care-si face temele. Multi parinti spun ca ai lor copii stau la birou cu temele in fata ore in sir, dar cea mai mare parte din timp, atentia lor este in alta parte.

De aceea, ideal este sa se gaseasca solutii astfel incat copilul sa-si poata pastra mai mult timp atentia pe ce are de facut. Pentru asta e nevoie de un climat pozitiv creat la scoala de catre cadrele didactice, dar si acasa de catre parinti, astfel incat copilul sa poata invata din placere. In raport cu celelalte tari, potrivit raportului OECD din 2014, elevii din Romania se afla pe locul 6 in topul tarilor cu cele mai multe teme pentru acasa primite de adolescentii in varsta de 15 ani.

Sunt psihologi (Alfie Kohn, de pilda) care sustin ca temele pentru acasa nu au beneficii dovedite, ba mai mult priveaza copiii de la a practica activitati recreative. In ce masura crezi ca temele sunt utile si care ar fi, din punctul tau de vedere, beneficiile lor? Dar dezavantajele?

Ca sa gasim raspuns la aceasta intrebare consider ca este important sa ne uitam si sa analizam cercetarile care se fac in domeniu si sa ne uitam mai putin la parerea unor specialisti, luati individual. Rezultatele studiilor care s-au facut pe subiectul eficientei temelor pentru acasa  din 1987 pana in 2003 au fost reunite intr-o metaanaliza de catre cercetatatorii de la Duke University. Rezultatele arata, in general, o influenta pozitiva a temelor pentru acasa in ceea ce priveste performanta la scoala.

Studiile arata ca exista o influenta mai evidenta pentru clasele VIII-XII decat pentru clasele I-VI. Altfel spus, pentru clasele I-VI temele pentru acasa sunt utile intr-o masura mai mica decat pentru clasele VII-XII. Si alte studii, dupa 2003, vin si spun cam acelasi lucru: ca temele pentru acasa se dovedesc a fi utile mai ales incepand cu ciclul gimnazial.

In aceeasi sesiune online „De vorba cu Ministrul tau“, initiata de Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic, ministrul a declarat ca „in momentul de fata, noi am lasat lucrurile la rezonabilitatea profesorilor, dar ceea ce se intampla este ca vacantele de vara se transforma intr-un fel de competitie, de concurs, cate sute sau mii de probleme sa rezolvăm. Sa lasam deoparte ipocrizia. Noi, oamenii maturi, asteptam vara ca sa ne relaxam, sa ne odihnim, iar o eleva sau un elev care are sapte, opt, noua ani, 11 ani, trebuie sa lucreze incontinuu in asa fel incat in septembrie, cand ajunge la scoala, sa nu o supere pe doamna învăţătoare sau pe doamna dirigintă şi să vină cu caietul de teme făcute, iar, dacă nu le-a făcut, eventual, să mai primească şi o notă proastă sau un calificativ prost.“ Care este parerea ta din acest punct de vedere? Ii ajuta pe copii ca vacantele, timpul lor liber, sa nu fie de fapt atat de liber, ci incarcat de responsabilitati pentru scoala?

Sunt de acord cu afirmatiile de mai sus si este foarte potrivita comparatia cu nevoia noastra de relaxare, a adultilor. Nu intamplator avem concediu 21 de zile pe an: ca sa ne putem relaxa complet, sa ne umplem bateriile. Avem nevoie de zile libere in care sa ne putem deconecta complet.

Cum ar fi daca nu am avea concediu sau daca in timpul concediului ar trebui sa lucram si pentru serviciu? Ne-am mai putea relaxa?

Din pacate, sunt multe situatii in care concediul nu este intr-adevar concediu pentru multe persoane. In conditiile in care noi adultii nu percem timpul liber la adevarata valoare, atunci nu vom intelege nici nevoia de timp liber a copiilor.

Ca urmare, ii „tinem ocupati“ ca sa aiba ceva de facut, cu argumentul ca trebuie sa nu uite ce au invatat de-a lungul anului scolar. In vacante, copiii au nevoie de un alt tip de invatare: timp de calitate petrecut cu parintii, lectii in natura, activitati si jocuri in familie care sa consolideze ceea ce au invatat la scoala, multa miscare, ore de citit in familie, intarirea prieteniilor cu alti copii, etc.

Cat de utile crezi ca sunt notele, calificativele? Crezi ca acest sistem de evaluare incurajeaza competitia sau colaborarea intre copii?

Notele si calificativele arata o evaluare a cunostintelor elevului intr-o anumita zi, la o anumita materie. Cu alte cuvinte, notele si calificativele nu reprezinta „valoarea copilului“, deoarece acesta isi poate imbunatati oricand performanta.

Aceste sisteme de evaluare incurajeaza competitia intre copii in functie de modul in care sunt folosite: daca parintele isi compara mereu copilul cu alti copii: „Tu ai luat 8, dar Maria a luat 9. Ea de ce poate si tu nu?“

Nota sau calificativul e important sa fie comunicata doar copilului respectiv pentru a-si putea evalua performantele in timp, dar raportandu-se la el insusi, fara sa se compare cu alti copii.

Daca parintele si cadrul didactic folosesc comparatia intre copii in functie de performantele lor, atunci copiii vor fi centrati pe ce rezultate au obtinut ceilalti si pe competitie, si mai putin pe ideea de a invata cu placere. Si studiile arata ca atunci cand suntem focusati pe proces, pe ce facem acum si aici, si incercam sa lucram cu drag vom obtine, in timp, rezultate.Dar, pentru asta, este important sa-mi compar evolutia tot in raport cu mine, nu cu ceilalti. Asa, capat mai mai incredere in ceea ce pot face si progresul meu este real.

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

18 thoughts on “Temele pentru acasa – cat de eficiente sunt de fapt (Interviu Delia Lungu – psiholog Intuitext)

  1. Doagă Valeriu

    Am lucrat 44 de ani în învăţământ, am predat matemaică, cu rezultate bune şi foarte bune (pot confirma foştii mei elevi. Consider că temele la matematică, corect dozate, sunt capitale. Exeistă riscul ca acest ordin să fie aplicat greşit. Deseori noi trecem de la o extremă la cealaltă!

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună seara, dnul Doagă! În primul rând, vă mulţumim pentru eforturile depuse de dvs. pentru a vă ajuta elevii să obţină acele rezultate! Referitor la temele la matematică, suntem 100% de acord cu dvs. – exersarea este foarte importantă, mai ales acasă, mediul relaxant pentru copil, locul în care acesta poate încerca exerciţii şi greşi fără consecinţe. Vă mulţumim foarte mult pentru mesajul dvs.!

      Reply
  2. Duta Georgeta

    Temele pentru acasă sunt foarte importante dacă sunt reprezentative pentru aprofundarea cunoștințelor dobândite la clasa ,bine dozate si date diferențiat, in funcție de nivelul intelectual al elevului.

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună ziua, dna Duţă! Vă mulţumim pentru mesaj. Aţi subliniat un aspect foarte important al problemei: faptul ca fiecare elev învaţă în ritm propriu!

      Reply
  3. Opris

    Consider ca temele pt acasa isi au ristul lor, atata timp cat constituie o fixare a cunostintelor dobandite la clasa si nu o corvoada. Deasemenea, consider ca acasa ar trebui sa rezolve probleme de dificultate redusa, cele dificile rezolvandu-se in clasa.

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună ziua, dna Opriş! Suntem întru totul de acord cu dvs. Vă mulţumim pentru mesaj!

      Reply
  4. Ivan Daniel

    Consider şi eu că se exagerează cu temele date pentru acasă. Ceea ce nu s-a spus în acest articol este faptul că aceste teme exagerate sunt date cu preponderenţă la matematică. Deci ar fi bine să nuanţăm puţin problema. Cred că sunt mari interese financiare de a-i determina pe părinţi să apeeze la ore în particular pentru ca copilul lor să facă faţă cerinţelor şcolare.
    În privinţa susţinerii că nota ar trebui comunicată doar elevului şi că ar trebui să fie doar o competiţie a elevului cu el însuşi sunt doar parţial de acord. Realitatea este că trăim într-o societate competitivă şi într-o anumită măsură trebuie să recunoaştem rolul competiţiei de a promova pe cei mai capabili. De asemenea trebuie să fim şi corecţi. Elevii îşi compară între ei performanţele şi evaluările făcute de profesori. Aşa că e corect ca ei să ştie ce notă au luat ceilalţi pentru a vedea că e o evaluare corectă. Dar e enecesar să lucrăm la mentalitatea noastră şi a elevilor ca să înţelegem că nu putem fi pe primul loc la toate. Că şi cei cu rezultate şcolar emai slabe pot să aibă anumite calităţi în care să+i întreacă pe ceilalţi şi că soceietatea are nevoie şi de aceştia.

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună ziua, dnul Ivan! Vă mulţumim pentru mesaj! Este foarte interesant ce susţineţi 🙂

      Reply
  5. Roman Ana-maria

    Eu cred ca matematica si limba romana sunt considerate ca fiind cele mai importante materii de studiu pentru gimnaziu. Din acest motiv, unii profesori exagereaza cu temele la aceste obiecte si ,in acest mod, elevului i se limiteaza posibilitatea largirii orizontului de cunoastere pentru celelalte discipline. De exemplu, la limba romana ,unii profesori cer elevilor (pe langa temele de zi cu zi) sa citeasca o carte ( nu la alegerea copilului ) in 3 saptamani si , in loc sa se discute liber pe marginea acesteia, , au de facut povestirea cartii in scris si apoi li se da test. Copiii ajung sa citeasca cu stresul acelei povestirii si mai ales a testului ce-i asteapta dupa! Sunt acum caiete de lucru la istorie, proiecte si excursii tematice la geografie, cercuri de fizica ,de chimie ,etc. Cati dintre elevii de azi pot participa la toate acestea ? Multi isi doresc , dar nu au timp ! Domnilor profesori , ganditi-va la dreptul copiilor de a alege, de a selecta si de a descoperii lumea si tot ce ii inconjoara! Dragi dascali ,hai sa ne reactualizam de cate ori este nevoie modulul psiho-pedagogic !!! Din pacate, sunt tot mai multi profesori care tin cont de acest modul si asta doar la examenele pe care le dau…. Daruiti-le elevilor dumneavoastra, nu doar informatii , reguli si cerinte ci si intelegere, incredere si iubire !!

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună ziua! Aţi adus în discuţie nişte idei foarte importante. Vă mulţumim pentru mesaj!

      Reply
  6. Vicenţiu

    Problema este că actuala organizare a procesului de învăţământ nu oferă profesorului cadrul organizatoric pentru a putea stabili cantitatea şi dificultatea temelor pentru acasa astfel încât elevul să nu depăşească cele două ore, conform dispoziţiei ministrului. La clasele I-IV problema este rezolvată de învăţător, principalul (sau unicul) organizator al activităţilor didactice la nivelul clasei, dar la clasele V-XII …?
    Concret, cum ştie profesorul, de exemplu de română, cum să stabilească tema astfel încăt elevul să rezolve în cele două ore temele şi la matematică, istorie, limba modernă etc.?
    Această problemă poate fi rezolvată, la nivelul instituţiei de învăţământ, prin înfiinţarea unei comisii (similară comisiei metodice) care să reunească profesorii care predau la aceeaşi clasă, sub conducerea dirigintelui clasei respective. În acest cadru organizatoric ar putea fi dezbătute şi alte probleme legate de performanţele şcolare, aptitudinile sau comportamentul elevilor clasei respective.
    Din păcate, acest demers presupune reformarea mentalităţii personalului didactic, reconsiderarea demersului didactic pentru a-l face mai atractiv pentru elevi, astfel încât să fie atinse obiectivele lecţiei, implicarea serioasă în observarea comportamentului elevilor etc. Dacă cineva ar spune profesorilor că trebuie să munceasc mai mult şi altfel decât au făcut-o până acum ce reacţii ar isca?

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună seara, dnul Vicenţiu! Aşa este, demersul propus de dvs. ar implica o reorganizare totală în învăţământ, care ar fi, cel mai probabil, şi una de durată. Vă mulţumim pentru mesajul dvs. foarte informativ!

      Reply
    2. Dan

      Comisia la care faceti referire exista de foarte multa vreme in invatamantul romanesc, este vorba despre CONSILIUL CLASEI (vezi ROFUIP 2016 / p.23 si urm.)

      Reply
      1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

        Bună ziua, dnule Vicenţiu! Vă mulţumim pentru răspunsul dvs.!

        Reply
  7. Donciu Georgeta

    Sunt de acord cu teme pt acasa la obiectele de baza si in c antitati moderate.Nu sunt de acord cu teme de scris la istorie,geografie,religie,biologie,etc.Alt aspect important este tema de genul ,,de facut din ORIGAMI insectele care se invata la biologie,sau de prezentat in programul POINT,o compunere la franceza…Timp irosit inutil.Mai sunt si alte anomalii.

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună seara, dna Donciu! Sugestia dvs. de a se renunţa la temele acelor materii este una propusă şi în trecut, de către alţi părinţi. Care consideraţi că ar fi beneficiile unor teme exclusiv la Română şi Matematică? Cât despre temele „atipice” menţionate de dvs., este oare posibil ca acestea să aibă scopul de dezvoltare a creativităţii copiilor?

      Reply
  8. Ene

    Buna seara doamna Bianca ! Fiecare ministru cand a venit la ,,putere” , nu numai cel al educatiei sau cum ii mai spune, sau cum ii va spune ( nu ma mai intereseaza), a venit cu tot felul de idei nastrusnice . Provin dintr- o familie saraca . Saraca dar nu cu duhul… a dat doi profesori ! Unul de matematica si, pe mine, de educatie fizica si in acelas timp sportiv de performanta si…..sef de promotie la IEFS Bucuresti in 1975. Am fost elev, student, profesor… acum …pensionar partial anticipat. M- am saturat ! Asta nu mai este invatamant sau cum vreti sa- i spuneti. Nici nu vreau sa ma gandesc la cuantificarea temelor . N- am muncit mai putin de 6- 8 ore pe zi . Si am invatat. Am avut si eu doi copii in ,,ograda” Am avut nitica pregatire si am putut sa- i ajut . Dar nu terminau temele in 2 ceasuri ! Vad ce se intampla acum ! Nu le trebuie nici douazeci de minute ! Nici nu stiu ce orar au pentru a doua zi unii dintre ei. Decat schimba ce au pe ei si fug sa prinda microbuzul scolar. Asa ca… i- a ,,boierit” sfintia- sa Dumitru….

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

      Bună ziua, dnule Ene! Vă mulţumim pentru că aţi împărtăşit cu noi punctul dvs. de vedere!

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.