Cum motivam adolescentii sa invete cu placere? Interviu cu Cristina Honcioiu, specialist in educatie (partea a II-a)

23/02/2017
motivare-scolara-adolescenti

motivare-scolara-adolescenti

De ce crezi ca sisteme precum cel finlandez, de pilda, au un impact atat de bun asupra copiilor?

Sistemul este centrat pe elev si valorizeaza diversitatea, adresand nevoile specifice ale fiecarui elev in parte. Elevii sunt educati sa accepte diferentele dintre ei si sa le foloseasca pentru a colabora in tot ceea ce fac. In general, accentul este pus pe multe activitati practice, de lucru manual, care formeaza abilitati utile vietii de zi cu zi.

Elevii nu primesc note si nu sunt examinati pana ajung la liceu, insa primesc constant feedback, sunt evaluati regulat de catre cadrele didactice care lucreaza cu ei si sunt ajutati, daca nu ating obiectivele stabilite. Este incurajata autoevaluarea, astfel incat elevii sa devina capabili sa isi inteleaga progresul si sa isi construiasca propriile activitati de invatare.

Nu se stabilesc ierarhii intre copii si nici nu sunt incurajati sa concureze unii impotriva celorlalti. Accentul se pune pe fiecare copil in parte. Daca un copil nu poate tine pasul, corpul de profesori identifica problemele si pune la punct un plan care adreseaza nevoile specifice ale copilului respectiv. In aceeasi masura, daca un copil este plictisit sau demotivat, profesorii se vor ocupa de aceste probleme in mod specific.

In scolile finlandeze nu se dau teme pentru acasa, pentru ca totul se face in timpul petrecut la scoala, timpul de acasa apartine familiei.

Cum poate fi inlaturata anxietatea copiilor in raport cu scoala si incurajata dorinta naturala de a cunoaste?

O  anxietate utila, care ajuta in sarcina, este mai frecventă atunci cand elevii se confrunta cu o provocare, o situatie în care ei cred ca pot atinge succesul, daca isi mobilizeaza efortul.

Daca vorbim de anxietate de intensitate mare fata de scoala, daca apar simptome fizice, emotionale si comportamentale, atunci este important ca parintele sa se adreseze unui specialist care il poate ajuta in a descoperi cauza si a-i gasi solutiile.

Daca vorbim de teama fata de scoala este foarte important sa identificam cauza. In general, este ceva ce produce stres copilului. Este o probabilitate mai mare de a simti anxietate atunci cand experimenteaza o amenintare, o situatie in care cred ca au putine sau nicio sansa de reusita.

Surse de anxietate posibile sunt: o situatie in care siguranta fizica este amenintata (violenta  in mediul scolar), situatii in care valoarea de sine este amenintata (remarci cu privire la gen, aspectul fizic, caracteristici psihice etc.), o situatie noua, critica, umilirea sau judecarea de catre colegi, materii dificile, cereri excesive din partea profesorilor, teste, presiuni din partea parintelui, atmosfera conflictuala, atitudini nepotrivite, centrare pe nota, competitie, comparare etc.

Inlaturarea anxietatii in raport cu scoala se realizeaza adresand cauza, recunoscand si acceptand starea copilului, ajutandu-l sa gaseasca, sa propuna solutii, acolo unde este responsabilitatea sa, intervenind alaturi de profesor in rezolvarea cauzelor care intra in responsabilitatea adultilor,  prin sarcini adaptate competentelor sale, discutii despre sentimente, temeri, invatarea unor tehnici de relaxare, incurajarea hobby-urilor si a intereselor etc.

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.