Subiecte Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2019 – Proba la Limba Romana

18/06/2019

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI A VIII-A

Anul școlar 2018-2019

Proba scrisă

SUBIECTUL I                      40 de puncte

Citește următorul text:
Acțiunea se petrece în București, în holul casei lui Sergiu […]
MIHAI (care a urmărit atent toată conversația): Ce-ar fi să mergem după-amiază la un film? (Nu răspunde nimeni.)
ZAMFIR (lui Sergiu): Știu că nu admiți să mă amestec în pregătirea ta, dar cu nopțile pierdute puteai s-o lași mai moale totuși.
SERGIU: Ai dreptate, nu-mi place să te amesteci.
CLAUDIA: Dacă nu te porți ca un băiețel cuminte, domnul Zamfir o să te tragă de urechi[…]
SERGIU (enervat, ridicându-se): Eu nu sunt [ …] un petrecăreț. Și mai terminați odată cu dădăceala și cu pretențiile astea. (Intră în apartamentul lui, trântind violent ușa.)
CLAUDIA (încearcă să deschidă ușa, dar e încuiată): Sergiu, deschide și cere-ți imediat scuze. (Pauză.) Altfel plec. (Niciun răspuns. Claudia își culege poșeta de pe masă și se îndreaptă spre ieșire.)[…]
ZAMFIR: Am impresia că nu prea merg grozav lucrurile între ei. […]
MIHAI: Nu știu. […]Trebuie să fie altceva.
ZAMFIR: Ce vrei să spui?
MIHAI: Că și eu sunt îngrijorat pentru el. S-a schimbat mult de la întoarcere și-i sare țandăra din orice. Ca să-ți spun drept, nici nu știu cum să mă mai port cu el.
ZAMFIR: Nu cumva are dreptate când bănuiește că-l menajezi?
MIHAI: Nu, asta nu-i adevărat, dar…
ZAMFIR: Ascultă, băiatule, pe mine n-are rost să-ncerci să mă duci cu vorba. Și eu mi-am dat seama că atunci când ți-ai făcut semn să-l depășești puteai s-o faci. (Mihai tace). De ce taci? […] Sportul e sport și ceea ce faci tu o fi frățesc, dar e nesportiv și neserios.
MIHAI: Zău, nene Zamfir, că n-o fac anume. Deși e limpede că nu-i în formă lui cea mai bună, nu mă pot pune cu Sergiu. (Pauză) Și acum are nevoie mai mult ca oricând de încredere în el.
ZAMFIR: Pentru asta trebuie ambiționat, nu înșelat. Făgăduiește-mi că la antrenamentele următoare ai să dai tot ce poți. Să vezi cum îl dezmorțim!
MIHAI: Bine, o să încerc.
SERGIU (intrând): De ce tăceți? Tot despre mine vorbeați? Alt subiect de conversație nu mai găsiți? (Se înfurie treptat). Terminați odată să va holbați la mine […] (Lui Mihai. Are un ton rece, profesoral, dar sub care se ascunde o mare solicitudine). Te-am urmărit foarte atent zilele acestea. Ești în progres vizibil. Ai câștigat un fuleu remarcabil și un ritm de ceasornic. Dar nu trebuie să uiți că pentru alergătorul de cursă lungă instalarea într-un stil fix poate fi primejdioasă. Mai ales când ai adversari de talie. Cred că ar trebui să ajungi la o alternanță care să-ți permită…
(Pe această replică neterminată se stinge încet lumina. E seară. Scena e luminată discret. […]

Horia Lovinescu, Ultima cursă

*solicitudine – atitudine plină de grijă, de bunăvoință

*fuleu – alergare în pas mare, mâinile mișcându-se în ritmul picioarelor

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: făgăduiește, primejdioasă.                                    4 puncte

2. Menționează un rol al cratimei în secvența n-are rost.    4 puncte

3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvența:

ZAMFIR (lui Sergiu): Știu că nu admiți să mă amestec în pregătirea ta[…]
CLAUDIA: Dacă nu te porți ca un băiețel cuminte, domnul Zamfir o să te tragă de urechi              4 puncte

4. Transcrie două cuvinte care conțin diftong din secvența: Și mai terminați odată cu dădăceala și cu pretențiile astea. (Intră în apartamentul lui, trântind violent ușa.)           4 puncte

5. Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat.                   4puncte

6. Precizează, într-un enunț, un motiv pentru care Zamfir crede că Sergiu trebuie ambiționat.        4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la genul dramatic a textului dat.

În compunerea ta, trebuie:

  • să precizezi două trăsături ale genului dramatic;
  • să prezinţi detaliat două trăsături ale genului dramatic, valorificând fragmentul dat;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citeşte următorul text:

                La peste o sută de ani de când a fost scrisă, cartea lui Kenneth Grahame, „Vântul prin sălcii”, apare într-o variantă electronică accesibilă şi gratuită, tradusă integral, cu talent, duioşie şi multă dragoste de Gabriela Monica Rusu, ilustrată cu la fel de multă dragoste şi plăcere a jocului de actriţa Adela Lazăr. Cartea lui Grahame este un minunat cadou pentru copii – dar şi pentru cei mari. Cel dintâi care a descoperit acest lucru a fost, nici mai mult nici mai puţin decât preşedintele de la vremea aceea  (1908) al Statelor Unite, Theodore Roosevelt (primul dintre cei doi Roosevelt, cum se ştie). Scoţianul Grahame, care credea în poveşti (că doar de-asta le scria), era şi extrem de încăpăţânat şi, fiindcă nu a reuşit să găsească un editor în Regatul Unit (al Marii Britanii, Irlandei şi Scoţiei, cum se numea Anglia pe atunci), s-a hotărât, plin de obrăznicie, să îi trimită cartea – direct – celui mai puternic om din lume, cu rugămintea să o recomande. Dar preşedinţii…sunt oameni ocupaţi, aşa ca dl. Roosevelt, la fel de ursuz ca dl. Bursuc, aruncă într-un colţ cartea şi uită de ea. Lucrurile ar fi rămas aşa dacă Roosevelt n-ar fi avut copii – curioşi, insistenţi, care voiau tot timpul poveşti noi – şi o mamă care să le citească într-o doară, istorisirile […]. Glasul doamnei Roosevelt şi farmecul nostalgic al poveştii l-au prins pe ilustrul om de stat în timp ce medita, în camera lui ovală de alături, la lucrurile serioase şi foarte importante precum oamenii mari – şi cei foarte mari – le au de făcut.

                Aşa s-a stârnit “Vântul prin sălcii”, care a ajuns, prin studiourile Disney, scenariu şi film de desene animate, apoi piesă de teatru, musical pe Broadway, marele bulevard teatral din New York, apoi s-a transformat în scenariu de film […] cu mare succes. A ajuns titlu atât de cunsocut, încât nu se mai ştie exact cine a scris cartea, care rămâne, totuşi, inegalabilă şi unică în literatura pentru copii. Este cartea preferată a lui A. A. Milne, […] care a fost primul dintre cei care au adaptat-o pentru scenă în Anglia.

Alina Nelega, A fost odată un scriitor foarte încăpăţânat,
text publicat pe www.liternet.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

1. Formulează câte un enunț în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

  • originea autorului cărții „Vântul prin sălcii”. 4 puncte
  • numele celui care a adaptat pentru scenă, în Anglia, cartea „Vântul prin sălcii”. 4 puncte

2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care a fost extras fragmentul de mai sus. 4 puncte

3. Menționează modul și timpul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte

4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate menționând partea de vorbire prin care se exprimă: Glasul doamnei Roosevelt și farmecul nostalgic al poveștii l-au prins pe ilustrul om de stat.  4 puncte

5. Transcrie, din fraza următoare, propoziția principală și o propoziție subordonată, precizând felul acesteia: A ajuns un titlu atât de cunoscut, încât nu se mai știe exact cine a scris cartea, care rămâne totuși inegalabilă și unică în literatura pentru copii. 4 puncte

6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții, în care să existe o propoziție subordonată completivă directă introdusă prin conjuncția subordonatoare dacă. 4 puncte

B. Redactează o narațiune de 150-300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută acasă sau la școală, în timpul unei activități de lectură. 12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
  • să precizezi două elemente ale contextului spațio-temporal;
  • să ai un conținut adecvat cerinței;
  • să respecți precizarea privind numărul de cuvinte.

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerințelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziției – 2 puncte, coerența textului – 2 puncte, registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului – 2 puncte, respectarea normelor de ortografie – 3 puncte, respectarea normelor de punctuație – 3 puncte, așezarea corectă a textului în pagină -1 punct, lizibilitatea -1 punct).

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Whatsapp
Whatsapp
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

One thought on “Subiecte Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2019 – Proba la Limba Romana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.