Rezolvari Subiecte Romana – Evaluare Nationala 2019

19/06/2019

Iată rezolvările subiectelor probei la Limba şi Literatura Română, susţinută în data de 18 iunie 2019, în cadrul examenului de Evaluare Naţională, clasa a VIII-a.

Subiectul I

A.

1. Sinonime pentru cuvintele date: făgăduiește – promite/se angajează/ se obligă; primejdioasă -periculoasă/riscantă/imprudentă/hazardată.

2. Cratima din structura n-are rost marchează rostirea legată/într-o silabă a două părți de vorbire diferite și elidarea vocalei u.

3. ta – cuvânt format prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune, adjectiv pronominal posesiv provenit din pronumele posesiv a ta

băiețel – cuvânt format prin derivare cu sufixul (diminutival) –el de la cuvântul de bază băiat

4. Cuvinte cu diftongi din secvența dată: mai, astea, lui

5. Idei principale/secundare ale textului – Ex.: Propunerea lui Mihai este ignorată de ceilalți./Sergiu refuză sfaturile celorlalți./Sergiu se retrage în apartamentul său./Claudia pleacă din casă./Zamfir îi reproșează lui Mihai că este îngăduitor cu Sergiu la antrenamente./Sergiu apreciază progresele lui Mihai din timpul antrenamentului.

6. Zamfir crede că Sergiu trebuie ambiționat pentru că nu mai are încredere în sine.

B.

Introducere – trăsăturile genului dramatic: destinat reprezentării scenice; acțiune susținută de dialogul dramatic; notațiile autorului oferite pentru interpretare pe scenă; conflict/confruntare între personaje; organizare specifică a textului în acte, scene.

Cuprins – fragmentul citat (piesa Ultima cursă, de Horia Lovinescu) distins prin succesiunea de replici anticipate de numele personajelor aflate în scenă, scrise cu majuscule; structurarea textului în scene, unități compoziționale reprezentative pentru redarea acțiunii dramatice (antrenamentele tinerilor Mihai și Sergiu  pentru competițiile de atletism, sub îndrumarea lui Zamfir).

            – dialogul dezvăluie un moment tensionat, situația nefavorabilă în care se află Sergiu, antrenamentele neperformante și atitudinile diferite ale lui Zamfir și Mihai față de această situație;

          – indicațiile scenice: fixarea contextului spațio-temporal (în București, în holul casei lui Sergiu, E seară); mișcarea scenică (SERGIU- Intră în apartamentul lui, trântind violent ușa; intrândClaudia își culege poșeta de pe masă și se îndreaptă spre ieșire.); comportamentul personajelor marcat de elemente nonverbale și paraverbale (MIHAI – care a urmărit atent toată conversația; SERGIU – Are un ton rece, profesoral, dar sub care se ascunde o mare solicitudine); decorul, atmosfera (Scena e luminată discret.)

Încheiere fragment relevant pentru genul dramatic prin conflictul dezvăluit de dialogul dramatic; indicațiile scenice necesare jocului actoricesc; organizarea textuală proprie.

Subiectul al II-lea

A.

1 . Ex.: Autorul cărții „Vântul prin sălcii” este de origine scoțiană/este scoțian.

În Anglia, cartea „Vântul prin sălcii ” a fost adaptată pentru scenă de către A. A. Milne.

2. Autoarea – Alina Nelega;

Titlul articolului -„A fost odată un scriitor foarte încăpățânat”

3a descoperit – modul indicativ, timpul perfect compus

să găsească – modul conjunctiv, timpul prezent

4. nostalgic – atribut adjectival, adjectiv propriu-zis

L – complement direct, pronume personal

5.   propoziția principală – „a ajuns un titlu atât de cunoscut”

propoziția subordonată consecutivă – „încât nu se mai știe exact”/propoziția subordonată subiectivă -„cine a scris cartea”/propoziția subordonată atributivă -„care rămâne, totuși, inegalabilă și unică în literatura pentru copii”

6Ex.: Nu știe dacă va ploua azi./Le va spune dacă merge cu ei în excursie./Nu a văzut dacă a plecat profesorul./A întrebat dacă mai este nevoie de el acolo./Ai aflat dacă mâine este vreme frumoasă?/      A uitat dacă și-a luat caietul special.

B.

Introducere

Locul: acasă, în camera de lucru/sufragerie/camera personală etc. sau la școală, în sala de clasă/bibliotecă/centrul de informare/sala de lectură etc.

Timpul: o zi din săptămână/la o oră de curs/în timpul vacanței/după programul școlar etc.

Participanţi: colegi de clasă sau de școală și părinți/ bunici/invitați/profesori/scriitor contemporan etc.

Cuprins: – evenimente succesive din timpul activității de lectură, prezentate gradat, până la cel mai tensionat moment; rezolvarea confruntării;

                    – folosirea structurilor cu valoare temporală: atunci, deodată, apoi, când, și, mai târziu, în acest timp, peste câteva momente etc. 

Încheiere – o impresie/stare/emoție  provocată de experiența respectivă (fapt neobișnuit, o memorabilă experiență,/încântare /nedumerire etc. )

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

2 thoughts on “Rezolvari Subiecte Romana – Evaluare Nationala 2019

  1. Laura

    Bună seara, eu am o intrebare poate puţin mai atipică. Fiica mea, în vârstă de 16 ani, a terminat clasa a VIII-a în anul 2017 la o şcoală din Bucureşti, cu media generală 8,83. Datorită faptului că la vremea aceea fiica mea împreuną cu mine şi soţul meu, urma să se stabilească într-o altă ţară, la scurt timp după terminarea cls. a VIII-a, am considerat că nu mai este necesar să participe la examenul naţional de evaluare şi implicit la repartizarea la liceu, pentru a nu ocupa un loc degeaba. Acum, în luna iulie, ne vom întoarce în România şi ar trebui să o înscriu la un liceu. În ţara unde am locuit în perioada 2017 – 2019, din păcate, nu am reuşit să o înscriem la niciun liceu, prin urmare, ar trebui să o înscriem în clasa a IX-a, la un liceu cu profil uman. Vorbeşte fluent limba engleză şi îşi doreşte un liceu cu lb. engleză intensiv. În cazul ei, care sunt paşii ce trebuie urmaţi pentru a o înscrie la un liceu bun? Mulţumesc frumos.

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Post author

      Bună ziua! Conform OMEN nr. 5031 din 04.09.2018 privind organizarea, desfăşurarea și calendarul admiterii în învăţământul profesional de stat și în învăţământul dual anul şcolar 2019-202, pentru liceele/clasele la care se organizează probe de verificare a cunoştinţelor de limba maternă sau de limbă modernă, înscrierea s-a desfăşurat în perioada 13 mai- 14 mai 2019, iar probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă s-au desfăşurat în perioada 15 mai – 17 mai 2019. Dacă fiica dvs. nu s-a prezentat la proba de limba străină, atunci nu poate fi repartizată la un liceu cu profil bilingv, însă, după primul semestru din clasa a IX-a, se poate transfera la o clasă, în anumite condiţii:
      – Media de admitere să fie cel puţin egală cu media ultimului admis;
      – Să dea examene de diferenţă;
      – Să dea un test de verificare a competenţelor lingvistice.
      Vă recomandăm, aşadar, să vă informaţi cu privire la a doua etapă de admitere la liceu, aici ► https://www.examenultau.ro/calendarul-admiterii-la-liceu-2019, secţiunea „A DOUA ETAPA DE ADMITERE IN INVATAMANTUL LICEAL DE STAT”, pentru a afla exact paşii pe care trebuie să îi urmaţi. Vă ţinem pumnii!

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.