Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VIII-a

11/03/2019
subiecte-simulare-evaluare-nationala-2019-proba-romana-clasa-8

subiecte-simulare-evaluare-nationala-2019-proba-romana-clasa-8

 

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2018 – 2019

 Probă scrisă
Limba şi Literatura Română

Simulare pentru clasa a VIII-a
(vezi aici subiectele simularii la clasa a VII-a)

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de două ore.


SUBIECTUL I                               40 puncte

Citeşte următorul text:

Stai și-asculți sub ramuri albe
Cum departe geme vântul
Și privești la cer prin ceața
Care-nvăluie pământul.

Vezi și crânguri, vezi și câmpuri
Triste și pustii, departe:
Iarnă-n suflet, iarnă-n fire,
Iarnă afli-n orice parte…

Însă crengile se scutur
Fără veste. Abătut,
Crezi că valuri de zăpadă
Peste tine au căzut.

Ah, nu-s valuri de zăpadă!
Tresărind din vis, te sperii:
Plouă flori mirositoare,
Joacă razele puzderii*.

Farmec fioros de dulce!
Iarna se preschimbă-n vară,
Fulgii se preschimbă-n floare,
Inima iubește iară…

Şt. Iosif, Stai şi-asculţi sub ramuri…

*puzderie – mulţime, număr mare

 

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Precizează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: pustii, se preschimbă. 4 puncte
  2. Menţionează rolul virgulei din versul: Ah, nu-s valuri de zăpadă!. 4 puncte
  3. Notează patru cuvinte din familia lexicală a cuvântului suflet4 puncte
  4. Desparte în silabe cuvintele următoare: asculţi, mirositoare, fioroase şi iubeşte. 4 puncte
  5. Transcrie două cuvinte utilizate cu sens figurat din strofa a patra. 4 puncte
  6. Explică, în 30 – 50 de cuvinte, utilizarea adverbului iară din ultimul vers al poeziei.4 puncte

 

B. Redactează şi o compunere de minimum 150 de cuvintem în care să motivezi apartenenţa şa genul liric a poeziei Stai şi asculţi sub ramuri… de Şt. O. Iosif. 16 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să precizezi două trăsături ale genului liric;
  • să prezinţi detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea privind numărul minim de cuvinte.

SUBIECTUL  al II-lea                                   36 de puncte

Citeşte următorul text:

Ideea unei Grădini Botanice i se datorează lui Carol Davila, care îi cere încă din anul 1855 lui Barbu Ştirbey Vodă să i se acorde fondurile necesare înfiinţării unei grădini botanice cu un scop extrem de practic: aprovizionarea cu plante medicinale, indigene* şi străine pentru elevii şcolii de chirurgie de la „Michai-Vodă ”- Facultatea de Medicină de mai târziu. Din cauza împrejurărilor istorice nefavorabile – războiul Crimeii -, grădina botanică a lui Davila mai avea de aşteptat aproximativ 5 ani.

Grădina Botanică din Bucureşti a fost înfiinţată ca instituţie în 5 noiembrie 1860, pe lângă Facultatea de Medicină şi Farmacie, de către doctorul Carol Davila, în perioada domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866).

 Grădina Botanică poartă numele medicului, naturalistului, botanistului şi profesorului Dimitrie Brândză.

 Membru titular al Academiei Române, […] fondator al Grădinii Botanice din București, care astăzi îi poartă numele, Dimitrie (Demetrius) Brândză s-a născut la 10 octombrie 1846, la Bivolu, (azi Viișoara), jud. Botoșani. După ce termină cursurile Academiei Mihăilene, le absolvă pe cele ale Facultăților de Științe Naturale și Medicină ale Universității din Paris, obținând doctoratul, în anul 1869. […]

 În anul 1879, în calitate de membru al Academiei Române își publică integral studiile, iar trei ani mai târziu obține de la ministrul educației, Petre S. Aurelian, dreptul de a înființa o secție botanică la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” din București.

 În 1882, se desparte de catedra de istorie naturală a Facultății de Științe pentru a rămâne profesor de botanică la o catedră nou formată cu această ocazie, unde elaborează manuale de zoologie, botanică și geologie. Este numit profesor și director al Grădinii Botanice.

Andrei Vişan, Cum s-a înființat Grădina Botanică din București, www.evz.ro

*indigen – care creşte sau se produce în propria ţară

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos

  1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
    • evenimentul istoric din cauza căruia a fost amânată înfiinţarea grădinii botanice;
    • anul în care a fost înfiinţată, ca instituţie, Grădina Botanică din Bucureşti 4 puncte
  2. scrie numele autorului şi titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte
  3. menţionează conjugarea şi modul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
  4. precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă: Ideea unei Grădini Botanice i se datorează lui Carol Davila, care îi cere încă din anul 1855 lui Barbu Ştirbey Vodă să i se acorde fondurile necesare înfiinţării. 4 puncte
  5. transcrie propoziţia subordonată din fraza următoare, precizând felul acesteia: În 1882, se desparte de catedra de istorie naturală a Facultății de Științe pentru a rămâne profesor de botanică la o catedră nou formată cu această ocazie, unde elaborează manuale de zoologie, botanică și geologie.  4 puncte
  6. construieşte o frază alcătuită din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată completivă directă, introdusă prin adjectivul pronominal relativ care. 4 puncte

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută într-un muzeu.       12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
  • să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

NOTĂ! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.               

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină  – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Whatsapp
Whatsapp
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

One thought on “Subiecte Simulare – Evaluare Nationala 2019 – proba la Limba si Literatura Romana – clasa a VIII-a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.