Subiecte simulare evaluare nationala 2017 – proba la limba romana

13/03/2017

subiecte simulare limba romana

VEZI REZOLVARILE SUBIECTELOR

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2016 – 2017

 

Probă scrisă
Limba şi Literatura română

Simulare

 

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

 

SUBIECTUL I____________________________________________________________(40 de puncte)

 

Citește următorul text:

 

Peste dealuri, peste ape, pretutindenea se lasă
O lumină învelită în marame de mătasă.
Vin iar carele-ncărcate şi cu spice şi cu vis…
Şi pe ceruri liniştite şi în suflet şi-au deschis
Unghiul dorului de ducă stolurile de cucoare.
Mori de vânt nostalgic nalţă aripile călătoare
Şi se lasă în durere să zdrobească grâul nou.
Paşii tinereţii mele mă urmează în ecou,
Umbra mea de altădată umblă-n miezul umbrei mele. […]
 
În grădina aurită de lumină şi de frunză –
Rodu-n care o dulceaţă înțeleaptă să se-ascunză.
Poate-un om atunci să vină să-mi culeagă câte-un vers
Cum din prun culegi o prună fără-a te opri din mers,
Însetat mi-o soarbe poate din cuvinte alinarea,
O să-i pară – cine ştie – mai puţin amară sarea
Lacrimelor sale-n drumul de dureri şi dor ascuns…
Binecuvântarea asta de mi-o dai, va fi de-ajuns.

 

Ion Pillat, Toamnă la Miorcani

 A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Notează câte un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: pretutindenea, au deschis._______4 puncte
  2. Menţionează rolul cratimei din secvenţa carele-ncărcate._______4 puncte
  3. Explică modul de formare a unui cuvânt obţinut prin conversiune şi a unui cuvânt obţinut prin compunere din versul: Umbra mea de altădată umblă-n miezul umbrei mele._______4 puncte
  4. Precizează cuvintele care conţin diftong din versul: Unghiul dorului de ducă stolurile de cucoare.
  5. Numeşte tipul de rimă şi măsura primelor două versuri din text._______4 puncte
  6. Transcrie două figuri de stil diferite din primele şapte versuri ale textului dat, precizând felul lor._______4 puncte

 

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la genul liric a poeziei Toamnă la Miorcani de Ion Pillat. __16 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să precizezi două trăsături ale genului liric;
  • să prezinţi detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat;
  • să respecţi structura specifică tipului de compunere cerut;
  • să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

 

Subiectul al II-lea________________________________________________________________36 puncte

Citeşte următorul text:

Sute de figurine de şah create în zeci de ţări  de pe glob pot fi văzute într-o expoziţie inedită deschisă la Muzeul de Istorie a Transilvaniei.

Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru. Piesele sunt aduse de profesoul Sitaru din zeci de ţări vizitate de Domnia Sa de-a lungul turneelor la care a participat împreună cu jucătorii Academiei SITAS şi reprezintă, fiecare, o parte din tradiţiile sau specificul ţării respective, fie prin materialul din care sunt confecţionate […], fie prin motivele tradiţionale ale tablei sau ale pieselor […].

O altă caracteristică o reprezintă tematica istorică a pieselor (piese şi tablă cu motive din Egiptul antic, cu motive mitologie greceşti sau ilustrând bătăliile dintre Napoleon şi austrieci ori pe cea de la Grunwald, dintre polonezi şi cavalerii teutoni, etc.). O altă sursă de inspiraţie pentru jocul de şah o reprezintă literatura, astfel că putem vedea tabla şi piesele rerprezentându-i pe Robin Hood, Don Quijote de la Mancha sau tabla şi piesele inspirate din filme („Star Trek”, „Familia Simpson”, etc.). O altă categorie o reprezintă piesele ce folosesc  „simboluri”  din epoca modernă (ale clubului Real Madrid, piese de la Muzeul „Mercedes” din Stuttgart). Din colecţie nu lipsesc nici şahurile cu tematică specifică pentru copii (şah cu păpuşi Matrioşka, şah din Lego).

Expoziţia aduce în atenţia publicului şi o colecţie de ceasuri de şah, de la cele mai vechi până la cele digitale, precum şi cărţi de şah deosebite. Evenimentul se doreşte a fi şi o pledoarie pentru învăţarea şi practicarea jocului de şah, cunoscute fiind beneficiile pe care acest sport al minţii le are în dezvoltarea personalităţii copiilor şi în îmbunătăţirea performanţelor şcolare. În acest scop, exponatele vor fi însoţite şi de postere care să prezinte beneficiile învăţării şi practicării şahului, povestea şahului, proiecţii cu micuţii jucători de şah la competiţiile Academiei SITAS sau în taberele internaţionale organizate de aceasta.

După „O călătorie în jurul lumii” prin intermediul pieselor de şah, www.historia.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
  • organizatorul expoziţiei pieselor de şah;_____4 puncte
  • un scop al organizării expoziţiei._____4 puncte
  1. Scrie titlul articolului şi sursa de unde a fost preluat acesta.______4 puncte
  2. Menţionează diateza şi modul verbelor subliniate în textul dat.______4 puncte
  3. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă: O altă categorie o reprezintă piesele ce folosesc „simboluri”  din epoca modernă.______4 puncte
  4. Transcrie propoziţiile din fraza următoare, precizând felul subordonatei: Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru.______4 puncte
  5. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare dacă._____________4 puncte

    B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul practicării unui joc.______12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
  • să precizezi două elemente ale contextului spaţio – temporal;
  • să ai un conţinut adecvat cerinţei;
  • să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p. ; coerenţa textului – 2p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.)

VEZI REZOLVARILE SUBIECTELOR

Acestea sunt subiectele de la proba de Limba si Literatura Romana de la examenul de simulare pentru evaluarea nationala pentru clasa a VIII-a de astazi, 13.03.2017.

 

Vezi si:

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

6 thoughts on “Subiecte simulare evaluare nationala 2017 – proba la limba romana

    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Post author

      Ne bucurăm că vă putem fi de ajutor! Zi frumoasă! 🙂

      Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Post author

      Ne bucurăm că vă putem fi de ajutor! Zi frumoasă vă dorim! 🙂

      Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Post author

      Bună ziua! Este un singur set de modele de subiecte oficiale, aprobate de Ministerul Educaţiei.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.