Rezolvari subiecte Limba si Literatura Romana – Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2020

16/06/2020

Iată rezolvările subiectelor la Limba şi literatura română, susţinute astăzi, 15 iunie 2020, în cadrul examenului de Evaluare Naţională, clasa a VIII-a.

Subiectul I

A

1. Sinonime pentru cuvintele date: ciudată = bizară, neobișnuită, stranie, insolită,inexplicabilă; era = se afla, se găsea, exista.

2. Cratima, în secvența dată, marchează rostirea legată a două cuvinte și elidarea/căderea vocalei „î”.

3.
oprită cuvânt format prin conversiune; adjectiv provenit din verbul a opri la participiu 

balconaș – cuvânt format prin derivare cu sufixul –aș  de la substantivul balcon

4. Cuvinte, în secvența dată,  care conțin diftongi: era,erau, groase, roase, șoareci

5. Idei principale:

  1. Într-o după-amiază de vară, băiatul, rămas singur în casă, se trezește din somn.
  2. Băiatul nu poate ieși afară  și deschide ușa care duce spre pod.
  3. Din pod băiețelul iese într-un balcon.

Idei secundare:

1.Mama iese din casă după ce băiatul adoarme.

2. Când se trezește, băiatul aude ferăstrăul, apoi muzicuța fratelui său.

3. Găsește ușa încuiată și nu poate ieși din casă.

4. Îi e frică să bată pentru a-l chema pe fratele mai mare să îi deschidă ușa.

4.Ia un scaun pentru a deschide cealaltă ușă din casă, pe care nu pătrunsese niciodată.

5.Urcă pe scară și ajunge la ușa  întredeschisă a podului.

6. În pod găsește cărți vechi, o pereche de pantofi, două roți de bicicletă, o icoană și o oglindă spartă.

7. În balconul casei are impresia că este un uriaș.

8. Băiatul se gândește, mai întâi, că vrea să zboare, apoi să mângâie soarele cu mâna.

6. Sunetele nu erau tocmai armonioase pentru că muzicuța s-a udat, când fratele mai mare a fost la râu.

B.

Introducere:  genul epic- totalitatea operelor literare, în proză sau în versuri, în care, prin intermediul unei narațiuni, se transmit indirect gânduri, idei, atitudini ale autorului;

    Caracteristici:

a.fapte, întâmplări, evenimente prezentate într-o ordine temporală și o logică interioară a textului, pe momentele subiectului;

b.instanța lumii imaginare –naratorul, cu rol de observator sau de personaj;

c.acțiunea susținută de personaje cărora le sunt dezvăluite caracterele și sentimentele;

d.modul principal de expunere- narațiunea asociată cu dialogul, monologul și descierea;

Cuprins:

a.fragmentul din textul ,,Zborul”, de Sorin Titel, aparține unei opere a genului epic; băiatul de tre ani, mama, fratele- personajele participante la evenimente; acţiunea, plasată într-un context spaţio-temporal- casa cu balcon, o după-amiază de vară călduroasă- evidențiază caracterul și trăirile protagonistului secvenței; băiatul –curios să exploreze podul casei, unde nu fusese niciodată; emoționat să afle un loc necunoscut până atunci:,, o lume nouă, și inima îi bătea să se spargă”; dornic să descopere, lumea de dincolo de casă, atras de vastul peisaj ce i se dezvăluie de la înălțimea casei : ,, pentru că nu mai era nicio scară pe care să se urce, să se urce, pentru ca sub el să crească pământul, copilul dori să zboare”;  

b. naraţiunea, mod specific de expunere, asigură succesiunea evenimentelor relatate la persoana a III-a de un narator cu rol de observator, într-o secvență a explorării podului casei de către băiețelul de trei ani, rămas singur în odaie – Aduse un scaun, se urcă pe el și deschise.; Cu chiu, cu vai, se strecură prin deschizătura destul de strâmtă a ușii și, în sfârșit, ajunse în pod.; descrierea evidențiază, mai întâi, cadrul acțiunii, atmosfera obișnuită a unei case modeste și a împrejurimilor, într-o după-amiază de vară: În odaie era întuneric, ferestrele erau acoperite cu hârtie albastră. Dincolo de ferestre se simțea ziua de vară, strălucirea amețitoare a soarelui, lumina aceea fierbinte oprită în hârtia geamului. Undeva la vecini se auzea un ferăstrău tăind lemne, iar pe pragul ușii de la bucătărie, care dădea în curte, fratele mai mare cânta din muzicuță.; apoi,decrierea podului casei, un spațiu comun, obiecte vechi, urme ale trecutului, dar o lume nouă pentru copil: Podul era plin de geamantane vechi în care erau cărți cu coperte groase de carton negru, cărți pe jumătate roase de șoareci. Mai erau în pod o pereche de pantofi fără tocuri, două roți de bicicletă fără spițe, un sac cu pânza roasă și mâncată de șoareci, o icoană cu o sfântă cu inima roșie scoasă din piept și cioburile unei oglinzi sparte; secvența descriptivă finală dezvăluie imaginea lumii percepute prin ochii unui copil- un spațiu vast, aproape de cer, așa încât poate atinge soarele: casele cu acoperișurile roșii, iar departe – câmpiile și râul. Iar acolo departe sunt munții, dar el e mai mare ca munții, el e mai mare decât casele, el e uriaș. Pământul e și el acum pe mărimea înălțimii lui. Se vede că, pe măsură ce te urci mai sus, pământul e nesfârșit de mare.;

 Încheiere –  fragmentul din textul ,,Zborul” de Sorin Titel- o creație a genului epic, bazată pe o narațiune literară care presupune acțiune, personaje și narator.

Subiectul al II-lea

A.

1. a. În 1906, Traian Vuia realizează primul zbor cu un aparat autopropulsat.

   b. Traian Vuia s-a născut în județul Timiș.

2. sursa articolului- www.historia.ro;

titlul articolului- ,,Viața unui geniu. Traian Vuia, avocatul care nu a renunțat la visul său adevărat- zborul”

3. a avut– modul indicativ, timpul perfect compus; să renunțe: modul conjunctiv, timpul prezent

4. traseul subiect, substantiv comun;     lui– atribut pronominal genitival, pronume personal

5. ,,Văzând o șansă de finanțare, Vuia decide”- propoziție principală

,,să plece în 1902 la Paris”- propoziție subordonată completivă directă

6.  Întrebarea lor este unde să petreacă această vacanță.

B.

Locul: parcul din centrul orașului, zonă apreciată de localnici pentru spațiile verzi, locurile de joacă pentru copii, lacul amenajat ca spațiu de agrement;

Timpul: o dimineață senină de vară, la începutul vacanței;

Participanţi: doi colegi și prieteni, pasionați de fotografia peisagistică; membri ai unui club de fotografie din oraș;

Cuprins (evenimente succesive, prezentate gradat până la cel mai tensionat moment; rezolvarea confruntării; structuri cu valoare temporală: atunci, deodată, apoi, după aceea, când, mai târziu etc.): în parc, prietenii caută locuri cât mai atractive pentru un album tematic de fotografie, intitulat ,,Peisaje urbane în obiectiv!”; fotografierea teilor seculari din fața parcului, cu crengi împodobite cu mănunchiuri aurii de flori parfumate; imagini unice ale trandafirilor  care înconjoară aleile cu roșu, alb și roz, într-un adevărat dans al florilor catifelate; bucuria celor doi de a redescoperi parcul cu oaza de verdeață și de a obține fotografii de colecție;  atenția atrasă de suprafața lacului unde florile de nufăr încep să se deschidă în soarele dimineții; într-o barcă de agrement, cei doi se apropie pentru a surprinde în fotografie florile albe și galbene de lotus; o serie de poze cărora băieții le dau spontan titluri demne de albumul ce urmează a fi creat; descoperirea unor mici covoare de nuferi de sub care se zăresc pești vioi, multicolori; instantanee cu apa limpede brodată de frunze, flori și umbre mișcătoare ale  vietăților apei; de sub o floare galbenă sare o broscuță, deranjată de lumina și de sunetul aparatului foto; barca se clatină, unul dintre băieți se dezechilibrează și cade în apă; străduința de a nu strica aparatul; efortul celuilalt de a-l readuce în barcă; aparatul și fotograful salvați la timp; încheierea în râsete a incursiunii celor doi prieteni prin parc pentru fotografia peisagistică;

Încheiere (o stare/ impresie/ emoție provocată de experiența relatată): satisfacția celor doi pasionați de fotografie de a selecta cele mai bune fotografii pentru albumul care se va deschide cu instantaneul ,, Săritură și grație pe lac”, obținut spontan în aventura din parc.

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.