SUBIECTE SIMULARE EVALUARE NATIONALA 2018 – PROBA LA ROMANA

05/03/2018
SUBIECTE SIMULARE EVALUARE NATIONALA 2018 – PROBA LA ROMANA

SUBIECTE SIMULARE EVALUARE NATIONALA 2018 – PROBA LA ROMANA

Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a

Anul şcolar 2017 – 2018

Probă scrisă

Limba şi Literatura Română

 

Simulare

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de două ore.

<< CONSULTA AICI BAREMUL DE EVALUARE SI NOTARE >>

SUBIECTUL I_______________________________________________________________40 de puncte

Citeşte următorul text:

Pe lâng-un lac odată un stejar creştea.

O trestie îi zice: – Te plâng, pre legea mea!

Ce boală ai, vecine? De şase ani trăieşti

Şi nici măcar o palmă pe an nu poţi să creşti.

Întrei luni de viaţă, cum vezi, eu m-am făcut

Mai naltă decât tine; cu mult te-am întrecut.

Stejarul îi răspunde: – Nemernică ce eşti!

Cunoaşte-te mai bine, şi-apoi să te mândreşti.

Tu creşti, ce-I dreptul, iute, dar cel mai uşor vânt

Te face de-ţi pleci capul şi fruntea la pământ.

Sub arşiţa de vară, ca mâine te usuci,

Cu secera te taie, şi ca şovar* te duci.

Eu cresc încet, dar scoarţa în care mă-nvelesc

Mă pune într-o stare să pot mereu să cresc .

Călduri şi vânturi rele nu pot a m-apleca;

Chiar trăsnete din ceruri sunt gata a-nfrunta.

Nu-i totul s-ajungi mare spre-a fi curând pe jos;

A te nălţa cu-ncetul e mult mai sănătos.

Gheorghe Sion, Stejarul şi trestia

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: să te mândreşti, iute.                                                                             (4 puncte)
  2. Menţionează rolul virgulei în secvenţa “Ce boală ai, vecine?”. (4 puncte)
  3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvenţele: “-Te plâng, pre legea mea!” şi “Eu cresc încet”.        (4 puncte)
  4. Precizează numărul de litere şi numărul de sunete pentru fiecare dintre cuvintele pleci şi încet.                                                                   (4 puncte)
  5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat.        (4 puncte)
  6. Prezintă, într-un enunţ, motivul pentru care stejarul afirmă “Chiar trăsnete din ceruri sunt gata a-nfrunta.” 4 puncte

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte în care să motivezi apartenenţa la specia literară fabulă a textului dat.                                               (16 puncte)

În compunerea ta, trebuie:

  • să precizezi două trăsături ale fabulei;
  • să prezinţi detaliat două trăsături ale fabulei, valorificând textul dat;
  • să respecţi structura specifică tipului de compunere cerut;
  • să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

SUBIECTUL AL II-LEA______________________________________________________36 de puncte

Citește următorul text:

Capodopera  ,,Cartea junglei” a lui Rudyard Kipling a fost publicată pentru prima dată în 1894.

De atunci, povestea puiului de om Mowgly, crescut de lupi și urmărit de tigrul Shere Khan, a devenit o poveste clasică, imortalizată în animații de Walt Disney însuși, în 1967, apoi repovestită de cineaștii de la Hollywood, cu animale create pe calculator și cu o distribuție fenomenală. […] Dar, lăsând la o parte strălucirea filmului, cum este, de fapt, viața în junglă? Cât este film și cât este realitate? Kipling și-a proiectat povestea în jungla indiană; se credear fi putut fi vorba de jungla situată pe teritoriul actualului stat indian Madhya Pradesh. Aici, zone întregi de pădure ecuatorială constituie, azi, arii protejate.[…] Parcul național Bandhavgarh, în special, are cea mai mare densitate de tigri bengalezi din toată India, adăpostind, de asemenea, și ruinele unei fortărețe antice, acoperite cu un strat gros de mușchi și ferigi. Este un mediu în care ar fi ușor să ți-l imaginezi pe Regele Louie balansându-se printre copaci sau pe șarpele Kaa răsărind din ceață, printre liane…

În filmul de animație din 1967, personajul ,,Regele Louie” este inspirat de un urangutan, cu toate că urangutanii nu trăiesc în India. De altfel, acest personaj nu apare în cartea lui Kipling, ci este o creație a cineaștilor*, […] Urangutanii sunt cunoscuți pentru faptul că folosesc ,,unelte” atunci când doresc a desface coaja groasă a unor fructe. Ca și noi, urangutanii învață prin observarea celor din jurul lor. Ei își observă părinții folosind unelte și adoptă, la rândul lor, aceste comportamente. Există chiar povești uimitoare cu urangutani care au privit oameni pescuind și apoi au folosit un băț pentru a îndepărta peștii dintr-o plasă. Alți urangutani ingenioși au fost observați folosind bețe pentru a trage hrana spre ei, pentru a extrage semințe din fructele cu țepi, pentru a străpunge peștii în apă și a testa adâncimea apei![…]

Baloo, personajul fără griji care cânta acel cântec atrăgător din versiunea animată de la Disney este un urs buzat, originar din India și din regiunile înconjurătoare. Deși n-au fost văzuți niciodată plutind pe spate de-a lungul unui râu, în timp ce fredonează un cântec faimos, acești urși sunt și în realitate dornici să mănânce furnici și miere, deci, când Baloo cântă ,,Uită-te la aceste furnici grozave și gustă câteva”, el exprimă un adevăr. Din nefericire, din cauza braconajului și a distrugerii habitatului, se crede că azi există mai puțin de 10 000 de urși buzați rămași în sălbăticie.

după Cartea junglei explicată. Fiarele sălbatice, în Terra Magazin, nr.204/2017

*cineast- specialist în tehnica sau în arta cinematografică; persoană care realizează filme

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
    • anul în care a fost publicată pentru prima dată Cartea Junglei;
    • personajul creat de cineaşti, în filmul de animaţie din 1967. 4 puncte
  2. Scrie titlul articolului din care a fost extras fragmentul şi numele publicaţiei în care a apărut acesta.                                                           4 puncte
  3. Menţionează diateza şi modul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
  4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă: Alţi urangutani ingenioşi au fost observaţi folosind beţe pentru a trage hrana spre ei.”                                           4 puncte
  5. Transcrie propoziţiile subordonate din fraza următoare, precizând felul cestora: „Este un mediu în care ar fi uşor să ţi-l imaginezi pe Regele Louie balansându-se printre copaci”.     4 puncte
  6. Construiește o frază alcătuită din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată completivă directă, introdusă prin adverbul relativ „când”. 4 puncte

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută la grădina zoologică.            12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

  • să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
  • să precizezi două elemente ale cadrului spaţio-temporal;
  • să ai un conţinut adecvat tipului de compunere cerut;
  • să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2p.; coerenţa textului – 2p; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2p: ortografia – 3p; punctuaţia – 3p;  aşezarea corectă a textului în pagină – 1p; lizibilitatea – 1p.)

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

One thought on “SUBIECTE SIMULARE EVALUARE NATIONALA 2018 – PROBA LA ROMANA

  1. Elena stefan

    Nu este admisibil ca profesorii sa foloseasca santajul in detrimentul copiilor aflati in emotii la prima lor simulare importanta pentru viata lor. S-au gandit oare la copii, ei care au menirea educarii copiilor cu principii morale?
    Cei care nu au lasat copii sa dea simularea ar trebui sa fie dat afara din scoala caci sunt atatia care asteapta sa le ia locul! Ce sa mai creada copii cand sunt folositi pentru interesele lor!! sa faca si ei la fel cand vor ajunge mari….?? Este de analizat de catre consililul profesoral si al parintilor aceasta atitudine.
    Multumesc

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.