logo examenul tau

Blog ExamenulTau

  • Noutati Elevi
    • Romana
    • Matematica
  • Noutati Parinti
  • Noutati Profesori
  • ExamenulTau +
  • Contact

Log In

Become a part of our community!
Registration complete. Please check your email.
Lost your password?

Create an account

Welcome! Register for an account
The user name or email address is not correct.
Registration confirmation will be emailed to you.
Log in Lost your password?

Reset password

Recover your password
Password reset email has been sent.
The email could not be sent. Possible reason: your host may have disabled the mail function.
A password will be e-mailed to you.
Log in

Please enter key search to display results.

NOILE MODELE de SUBIECTE pentru Evaluarea Nationala, clasa a VIII-a, 2021 – proba la limba si literatura romana

HomeEvaluare Nationala 2021Lectii onlineLectii Online RomanaRomanaNOILE MODELE de SUBIECTE pentru Evaluarea Nationala, clasa a VIII-a, 2021 – proba la limba si literatura romana

NOILE MODELE de SUBIECTE pentru Evaluarea Nationala, clasa a VIII-a, 2021 – proba la limba si literatura romana

[banner_et utm=”test-rom”]

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI a VIII-a

Anul școlar 2020 – 2021

Limba și literatura română

 

•  Toate subiectele sunt obligatorii.
•  Se acordă zece puncte din oficiu.
•  Timpul de lucru efectiv este de două ore.

 

Subiectul I                                                   70 de puncte

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde cerințelor formulate.

Textul 1
Da, undeva, departe, în oraşul său, Petruș, băiețașul cu ochi sclipitori şi cu nasul cam cârn, nu-l uitase pe Fram.
A auzit şi el că directorul Circului Struțki l-a trimis îndărăt, în ghețurile unde se născuse. Iar de-acolo, din oraşul unde vântul şi ploile n-au smuls încă toate afișele vechi de pe ziduri, Petruș îl urmărește în vremea aceasta cu gândul şi cu închipuirea.
Poate  că  nu  l-au uitat nici  alți  copii,  din  alte  nenumărate târguri  prin care  a cutreierat Circul Struțki cu Arca lui Noe, plină de elefanți, de tigri, de lei, de şerpi, de maimuțe! Poate că mai istorisesc şi acum hâtrele lui năzdrăvănii! Poate că un puștan mai mucalit încearcă şi acum să-l imite cum saluta, cum știa să cânte din armonică şi cum poftea luptătorii în arenă, să-şi măsoare puterile cu dânsul, la trântă voinicească.
Dar Petruș nu se mărginise numai la asemenea șăgalnice amintiri. Pentru el amintirile nu erau numai prilej de ghidușii şi de hazuri.
De dragul lui Fram se așternuse în toată legea la citit felurite cărți despre urși albi şi despre expedițiile polare.
Sfârșea una şi începea alta. Pe urmă, se întorcea din nou la cele pe care le-a mai citit.
Iar a doua zi, povestea cu mare aprindere prietenilor aceste peripeții.
Fetița cu părul bălai şi cu ochii albaștri, nepoata fostului profesor, se ținuse de cuvânt. Vorbise cu bunicul, luând povestea pe departe, cu mici şi nevinovate șiretlicuri.
― Bunicule, mai ții minte pe băiatul de lângă noi, de la circ, din seara reprezentației de adio?
― Ei? Ce-i cu dânsul?
― Grozav l-a mai amărât pe el tot ce s-a întâmplat atunci cu Fram!…
― Mi-a părut rău şi mie… Asta-i tot?
― Mai este ceva cu dânsul.
― Ce anume?
― Grozav îi mai place lui să citească istorii despre urşi albi şi despre călătoriile la poli…
― Foarte frumos pentru el. Am văzut eu că are o privire de băiat deştept.
― Da, dar nu are cărți, bunicule! […] și eu i-am făgăduit să-i capăt de la mata. Am făcut rău?
― Ai făcut bine. Foarte bine… Dar știi cum îl cheamă?
― Petruș! […]
― M-am temut să nu te superi, bunicule!
― Când m-am supărat eu când vine cineva să-mi ceară cărți. […]
Petruș s-a înfățișat la ușă a doua zi. Şi fostul profesor, bătrânul pensionar, după ce a stat puțin de vorbă, îl îndemnă:
— Haidem sus, în bibliotecă, să alegem împreună ce-ți doreşte inima…
Astfel a căpătat Petruș cele dintâi cărți despre urșii albi şi despre expediţiile polare. Şi astfel, citind mereu, a ajuns un „adevărat specialist”, cum îl necăjește mai în glumă, mai în serios, Mihai Stoican, tatăl său, când îl zărește cu cartea în mână şi cu nasul în carte.
— Ei, Petruş, ai ajuns la pol sau încă nu?
— Mai am, tată, până s-ajung! Acum de-abia citesc însemnările lui Nansen…
―  Bine,  bine!  Povestește-mi  şi  mie  câte  ceva,  domnule  specialist!  îl  îndemna  deseori Mihai Stoican.
Petruş n-aştepta să fie rugat de două ori. Era gata cu povestirile.
Într-adevăr, câte cărți n-a citit şi câte peripeții nu poate istorisi el acum? De câte ori nu vestește plin de îndârjită hotărâre că n-are să se lase până ce nu va ajunge şi el în ghețurile polare!
― Petruş, nu te culci? îl întreabă uneori mama.
― Încă puţin, mamă! Mai am de isprăvit un capitol.
― Vezi, ai grijă să stingi lampa!  […]
După ce şi-a terminat lecțiile pe a doua zi, Petruș rămâne câteodată, până târziu, cu coatele amorțite pe masă, citind la lumina lămpii istoria expedițiilor polare din cele mai vechi timpuri. Uită atunci de joacă, de alte cărți, uită chiar şi de paharul cu ceai care-l așteaptă pe sobă. Tot ce e în jurul său parcă se depărtează şi se cufundă în zare, ca sloiurile care lunecă acolo, în mările reci, pe apele verzi.

Nu mai aude nici ploaia, nici vântul bătând în fereastră. Nu mai aude lătratul somnoros al lui Lăbuș, câinele din curte. Nici huruitul roților nu-l mai aude, când trece o birjă târzie în noapte, pe stradă.
El e cu gândul şi cu închipuirea dincolo de zidurile casei, dincolo de casele orașului, dincolo de hotarele țării, dincolo de munți şi de mări.
Călătorește împreună cu expedițiile polare în ținuturile ghețurilor veșnice. Tremură de ger cu eroii acelor fapte mărețe. Rabdă de foame cu dânșii, se târâie cu dânșii prin troiene şi vifore, orbit de talazurile ninsorii. Lăcrimează cu dânșii când au îngropat sub o lespede de sloiuri un tovarăș răpus de istoveală, de frig. Şi, odată cu dânșii, scoate un chiot de bucurie când, biruind toate vrăjmășiile, au ajuns la un liman, la un țărm necunoscut, ca să înfigă steagul pe creasta unei stânci ori în mijlocul unei banchize, unde nu mai călcase picior omenesc.
Deasupra mesei de lucru se află bătute în perete două hărți alăturate.
Le-a mărit cu mâna lui, după hărțile din cărți şi din atlase.
Una înfățișează Oceanul Înghețat de Nord, cu toate mările, țărmurile şi ostroavele de acolo. Cealaltă, Oceanul Înghețat de la Polul Sud. […]
Acum cunoaşte şi el adevărata istorie a lui Fram, celălalt Fram, vestitul vas cu care a străbătut Nensen oceanul și mările de la Polul Nord și cu care Roald Amundsen a plecat să descopere Polul Sud.

Cezar Petrescu, Fram, ursul polar

 

Textul 2

Muzeul  Fram  (Norvegiană:  Frammuseet) este un muzeu construit în amintirea explorării norvegiene din zona polară. Este situat în peninsula Bygdøy din Oslo, Norvegia, într-o zonă în care se mai găsesc alte câteva muzee, printre care se numără Muzeul Kon-Tiki, Muzeul Norvegian de Istorie Culturală, Muzeul Navelor Vikinge și Muzeul Maritim Norvegian.
Muzeul a fost inaugurat în 20 mai 1936, în cinstea explorărilor polare și a celor trei mari exploratori norvegieni – Fridtjof Nansen,
Otto  Sverdrup  și  Roald  Amundsen.  De  asemenea,  muzeul conține imagini cu fauna din regiunile polare, ce surprind animale, precum urși polari și pinguini.

În centrul Muzeului Fram este expusă nava originală Fram.
Interiorul original este intact, iar vizitatorii pot intra înăuntru ca să îl vadă. Nava a fost proiectată și construită de Colin Archer pe baza unor instrucțiuni provenite de la exploratorul Fridtjof Nansen, care a plătit construcția navei cu un ajutor venit de la guvernul Norvegiei și cu o finanțare privată, în 1891.
În mai 2009, Muzeul Maritim Norvegian, împreună cu Muzeul Fram, au fost de acord ca acesta din urmă să găzduiască expoziția Gjøa. Roald Amundsen și un echipaj format din șase persoane au traversat pasajul de nord-vest la bordul navei Gjøa într-o călătorie de trei ani, care s-a încheiat în 1906.

adaptare după www.wikipedia.ro

A.  Scrie răspunsul pentru cerințele de mai jos cu privire la textele date.

1. Notează alte două specii de animale, pe lângă urșii polari, existente în manejul Circului Struțki.     2 puncte

 
 
 

 

2. Primele cărți despre urșii polari pe care le-a citit Petruș provin de la:
a)  directorul Circului Struțki.
b)  Mihai Stoican.
c)  nepoata profesorului.
d)  profesorul pensionar.

Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect:_____.                2 puncte

 

3.  Exploratorii au călătorit cu nava Fram:
a)  doar în expediția la Polul Nord.
b)  doar în expediția la Polul Sud.
c)  în expedițiile la cei doi poli.
d)  în traversarea pasajului de nord-vest.

Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect: _____.  2 puncte

 

4.  În fragmentul extras din romanul Fram, ursul polar de Cezar Petrescu se evidențiază:
a)  bucuria spectatorului.
b)  demnitatea umană.
c)  dorința de cunoaștere.
d)  respectul față de adulți.

Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect:_____.  2 puncte

 

5.  Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informaţiile din cele două texte.        6 puncte

Enunțul

Corect

Incorect

Toți copiii din târgurile prin care trecuse Circul Struțki își amintesc de Fram.

 

 

Mihai Stoican este convins că fiul său este un specialist în expedițiile polare.

 

 

Hărțile din camera lui Petruș au fost desenate de el însuşi.

 

 

Nepoata bătrânului profesor îl abordează direct pe bunicul său în ceea ce priveşte dorinţa lui Petruș de a se informa.

 

 

Construirea navei Fram a fost finanțată și de guvernul Norvegiei.

 

 

Expoziția Gjøa a fost găzduită de Muzeul Fram.

 

 

 

6.  Menționează, în câte un enunț, tiparul textual din fiecare dintre fragmentele de mai jos:
a) „— Petruș, nu te culci? îl întreabă uneori mama.
— Încă puţin, mamă! Mai am de isprăvit un capitol.
— Vezi, ai grijă să stingi lampa!”

b) „De asemenea, muzeul conține imagini cu fauna din regiunile polare, ce surprind animale, precum urși polari și pinguini.”

6 puncte

 
 
 

 

7. Prezintă, în cel puţin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din romanul Fram, ursul polar de Cezar Petrescu și fragmentul extras de pe Wikipedia.

6 puncte

 
 
 
 
 
 
 
 

 

8. Crezi că prin lectură Petruș participă indirect la expedițiile despre care citește? Justifică-ți răspunsul, în 50 – 80 de cuvinte, valorificând textul dat.

6 puncte

 
 
 
 
 
 
 
 

 

9. Asociază fragmentul din Fram, ursul polar de Cezar Petrescu cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară, în 50 – 80 de cuvinte, prezentând o asemănare și o deosebire dintre ele.

6 puncte

 
 
 
 
 
 
 
 

 

B.  Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

1.  Încercuiește silaba accentuată din cuvintele „măcar” și „oceanul”.

2 puncte

 
 m ă c a r
 o c e a n u l

 

2.  Fac parte din acelaşi câmp lexical toate cuvintele din seria:
a)  atlas, bibliotecă, capitol, carte.
b)  afiș, arenă, circ, hărți.
c)  banchiză, ghețuri, a îngheța, sloi.
d)  mâine, noapte, zi, veșnic.

Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect:_____.  2 puncte

 

3.  Rescrie enunțul „Interiorul original este intact.”, înlocuind cuvântul „interior” cu un antonim și cuvântul „intact” cu un sinonim.

4 puncte

 
 
 

 

4.  Transcrie din fragmentul de mai jos trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza.    6 puncte

„― Ei, Petruş, ai ajuns la pol sau încă nu?
― Mai am, tată, până s-ajung! Acum de-abia citesc însemnările lui Nansen.”

 
 
 
 

 

5.  Transformă construcția pasivă din enunțul „Nava a fost construită de Colin Archer.” într-o construcţie activă.   6 puncte

 
 
 
 

 

6.  Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul „muzeu” să aibă funcția sintactică de complement indirect  și un  enunț interogativ în care pronumele  interogativ  „cine” să  aibă funcția sintactică  de nume predicativ.    6 puncte

 
 
 
 
 

 

7.  Completează spațiile libere din textul de mai jos, reprezentând comentariul unui cititor pasionat de expedițiile polare, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze.     6 puncte

Mi- __________________________ (a plăcea, modul condițional-optativ, timpul prezent) să citesc jurnalele participanților la expedițiile polare de ________________ (care, cazul genitiv) curaj sunt fascinat încă din copilărie.

 

Subiectul al II-lea                                                                    (20 de puncte)

Imaginează-ți că ai călătorit la Polul Nord. Redactează o notă din jurnalul tău de călătorie, de cel puțin 150 de cuvinte, care să cuprindă prezentarea unei emoții/a unui sentiment din timpul acesteia, o secvență narativă, una descriptivă și una explicativă. Data redactării jurnalului este 2 noiembrie 2020.

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:
•     conținutul compunerii – 12 puncte
•     redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudine gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; respectarea normelor de ortografie – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitate – 1 punct).

Notă! Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.
  • Biografie
  • Articole recente

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

Articole recente scrise de Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

  • 3 pasi pentru a lua note mari tot anul scolar - 15/09/2021
  • Politica pasilor mici – Pregatirea pentru examen se face tot anul - 08/09/2021
  • Invatare online sau meditatii clasice? - 01/09/2021
  • Rezolvările subiectelor la matematică, susţinute în cadrul Evaluării Naţionale, clasa a VIII-a, 2021 - 29/06/2021
  • Repere pentru rezolvarea subiectelor probei la Limba Română, susţinută în cadrul examenului de Evaluare Naţională, clasa a VIII-a, 2021 - 23/06/2021
articole similare:
  1. NOILE MODELE de Subiecte Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2021 – proba la Matematica
  2. Barem de Evaluare si Notare pentru MODELELE NOI de SUBIECTE la romana – Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2021
  3. Modele Subiecte Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2021 – Limba si Literatura Romana

Barem de Evaluare si Notare pentru MODELELE NOI de SUBIECTE la romana – Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, 2021

IMPORTANT: Nu se mai modifica datele de sustinere a examenului de Evaluare Nationala 2021

Leave a comment Cancel reply

Categories

  • Educatia copilului adolescent
  • Evaluare Nationala 2021
  • Exercitii si probleme rezolvate
  • Lectii online
  • Lectii Online Matematica
  • Lectii Online Romana
  • Matematica
  • Noutati Parinti
  • Noutati Profesori
  • Romana
  • Sfaturi pregatire elevi
  • Solutii de invatare – elevi
  • Stiri si noutati din invatamant

Recent Posts

  • calendarul repartizarii cumputerizate la liceu

    S-a publicat calendarul repartizarii computerizate la liceu

    Feb 04 2016
  • nota 10

    7 lucruri pe care toti elevii de nota 10 le fac

    Feb 08 2016
  • fii mai productiv

    13 trucuri pentru a fi mai productiv

    Feb 09 2016
  • cum sa fii mai atent la ore

    Cum sa fii mai atent la ore. Iata 6 recomandari!

    Feb 11 2016

Tags Cloud

admitere liceu adolescenta adolescenti beneficii platforma examenul tau elevi evaluare nationala evaluare nationala clasa 8 evaluare nationala matematica evaluare nationala romana examen clasa 8 genuri literare invatarea online invatare online lectie online lectie online limba romana lectie online matematica lectie online matematica clasa 8 lectie online romana lectii matematica online lectii online matematica limba romana clasa 7 limba romana clasa 8 matematica matematica clasa 7 matematica clasa 8 matematica online meditatii online metode invatare note mari paltforma examenul tau parenting pareri examenul tau platforme online probleme adolescenti pronumele recomandari invatare sfaturi sfaturi adolescenti sfaturi elevi sfaturi invatare sfaturi parenting sfaturi parinti smart learning teme trucuri invatare

ExamenulTau.ro

Pregătire la matematică pentru Evaluarea Națională, în confortul casei tale și în ritmul tău.

Îți știi în permanență nivelul. Ai un plan de învățare personalizat. Accesezi sute de lecții video și mii de exerciții și probleme pe diverse grade de dificulate.

Recuperezi și aprofundezi materia cu: Teorie video. Teste pe nivele de dificultate. Rapoarte de evoluție.

© 2022 ExamenulTau.ro

Categorii

  • Noutăți pentru profesori
  • Noutăți pentru elevi
  • Noutăți pentru părinți

Urmărește-ne și pe: