Țara în care copiii învață programare încă din grădiniță

11/12/2015
programare-in-scoli

programare-in-scoli

China calcă pe urmele Statelor Unite ale Americii și Europei și aprobă introducerea cursurilor de programare în școli, iar copiii pot opta pentru aceste cursuri încă din grădiniță.

Astfel a crescut semnificativ numărul de școli și grădinițe private în care se predă programarea. Bloomberg preconizează că până în 2030 China va reprezenta piața de cei mai mulți dezvoltatori de software din lume.

ECDL România nu este în totalitate de acord

ECDL România și-a exprimat îngrijorarea cum că toată această atenție îndreptată strict către programare îi privează pe cei mici de educația către alte ramuri ale informaticii, situație care le-ar limita progresul la școală, viitoare locuri de muncă sau studii ulterioare.

ECDL a lansat un document de poziție la un eveniment organizat sub egida Parlamentului European de la Bruxelles, care transmite acest mesaj.

Documentul “Informatica şi Alfabetizarea Digitală” face un apel pentru o abordare integrată care să investigheze toate metodele de predare a competențelor digitale în școli, solicitând ca elevilor să li se dea oportunitatea de a învăța și bazele informaticii în completarea competențelor de alfabetizare digitală și tehnologia informației.

Este un impuls politic puternic in jurul dezvoltării competențelor de programare

Atât în Europa cât și în restul lumii aceste numeroase inițiative de promovare și predare a programării sunt conduse de guverne sau stakeholderi non-guvernamentali și privați din mediul academic.

ECDL consideră că este nevoie de o abordare standardizată, pentru a se asigura că aceste competențe sunt dezvoltate într-un mod consistent.

Ambele arii de competențe digitale – Alfabetizarea Digitală/ Tehnologia Informaţiei și Informatica/ Ştiinţa Calculatoarelor – ar trebui dezvoltate în cadrul educației formale, competenţele de alfabetizare digitală fiind considerate la fel de importante precum scrisul și cititul.

Reprezentanții ECDL declară: „Totuşi, ne confruntăm cu două bariere când vine vorba de dezvoltarea competenţelor de alfabetizare digitală. Prima este reprezentată de conceptul de “nativ digital”, care presupune că tinerii ce au crescut înconjuraţi de tehnologii digitale au dobândit intuitiv competenţele de alfabetizare digitală şi, de aceea, ei nu mai necesită educaţie sau training digital. De fapt, cercetarea extinsă arată că nu aceasta este situaţia”.

ICILS (International Computer and Information Literacy Study) care studiază competențele de alfabetizare digitală a peste 60000 elevi de clasa a 8a din 21 de sisteme educaționale de pe glob, dezvăluie că 17% din elevi nu pot rezolva sarcini elementare de comunicare sau adăugare de conținut simplu unor produse de informare și abia 2% din elevi pot atinge nivelul maxim al scalei lor, care implică gândirea critică în timpul căutării de informații online.

Concluzia acestui argument este că dezvoltarea competențelor de alfabetizare digitală ar trebui să însoțească informatica, nu să o înlocuiască.

Al doilea argument al studiului este bazat pe previziunea Comisiei Europene cum că până în anul 2020 Europa s-ar confrunta cu un deficit de aproximativ 825000 de profesioniști IT&C.

Tot ei estimează că peste 90% din slujbe vor necesita cel puțin competențe digitale de bază, în timp ce 40% din europeni au competențe digitale insuficiente, iar 22% dintre aceștia nu au deloc.

Aceste estimări vin ca o confirmare a grijilor ECDL, și anume că dezvoltarea competenţelor de alfabetizare digitală este crucială, la fel ca și cele de informatică.

Potrivit ECDL, Belgia, Finlanda și Anglia au în plan să integreze sau au integrat deja în momentul de față programarea ca parte obligatorie a curriculei școlare. Republica Cehă, Portugalia, Bulgaria, Grecia, Cipru și Polonia au indicat programarea ca fiind obligatorie în învățământul secundar superior.

În majoritatea țărilor însă elevii pot învăța codare numai în activități voluntare after-school.

Singura țară cu o abordare coerentă a predării informaticii ca pe o disciplină începând cu școala primară este Marea Britanie, în care programarea este predată ca parte a disciplinei Informatică.

Fundația ECDL este de părere că fiecare copil ar trebui sa aibă acces la elementele de bază ale informaticii, exact la fel cum au la fizică sau biologie, scopul fiind ca acestora să le fie asigurate noțiunile de bază ale acesor discipline.

Mai apoi, într-o fază mai avansată a educației, elevii ar trebui să poată decide singuri pe ce discipline mai complexe să se specializeze.

Tu ești de acord să se predea programarea ca disciplină obligatorie?

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Bine ati venit pe Blogul ExamenulTau.ro! Aici veti gasi informatii utile despre Examenul de Evaluare Nationala, clasa a VIII-a, admiterea la liceu, sfaturi de invatare si multe altele. Testele si meditatiile online la matematica si romana care se regasesc in platforma ExamenulTau.ro va vor ajuta sa intrati la liceul dorit! Mult succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.