Află cât de bine te-ai descurcat la simularea Evaluării Naţionale la română, susţinută ieri, 29 martie! Profesoarele de Limba şi Literatura Română, Gabriela Catrina şi Alina Nicola, îţi propun următoarele repere de rezolvare a subiectelor:
SUBIECTUL I
1.
Cerința |
Selectarea informației necesare (Caut, în textul 2, enunțul cu informația de care am nevoie.) |
Răspunsul (Scriu două cuvinte dintre cele evidențiate.) |
Notează două alimente pe care le aveau la masă copiii, așa cum reiese din textul 2. |
„Mama pleca la școală dimineața, se întorcea și făcea lecțiile cu noi, se zbătea să avem la masă, pe lângă mâncărurile gătite de bunica, lapte, sau unt, sau șuncă, sau ouă proaspete…”(primul paragraf) |
lapte”, „unt”, „șuncă”, „ouă” |
2.
Cerința |
Selectarea informației necesare (Gândesc și caut, în textul 2, enunțurile cu informația de care am nevoie.) |
Răspunsul |
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. |
„În anii aceia fără radio și televizor, mama a fost însă, mai cu seamă, vocea de fond care ne chema în larg, spre cărți, citindu-ne cum numai ea știa să o facă. Citea cu o voce plină și caldă […] și alegea viu textele care să ne rămână în minte. Am adormit de multe ori ascultând, citite de ea, basmele lui Ispirescu sau pe cele ale fraților Grimm, pe care le știam, la un moment dat, pe dinafară. O aud citindu-ne din Eminescu sau Coșbuc, mai târziu din Arghezi.”(al treilea paragraf) |
a |
3.
Cerința |
Selectarea informației necesare (Caut, în textul 1, enunțurile cu informația și fac legături între acestea pentru a deduce răspunsul.) |
Răspunsul |
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. |
„Mergeam cu mama prin Herăstrău, traversasem cu vaporașul pe malul celălalt, uitându-mă cum se răsfrânge-n lac Casa Scânteii, pe care o visam atât de des, care pentru mine era clădirea cea mai majestuoasă din lume, și ne plimbam acum, de mână, pe nesfârșitele alei cu arbuști ornamentali. Pe pajiști, câte-un păun cu capul albastru lucios, făcând ape la fiecare mișcare, își înfoia deodată coada cu ochi strălucitori, semicerc enorm de culori metalice, întinse una-ntr-alta.” (al treilea paragraf) |
a |
4.
Cerința |
Selectarea informației necesare (Observ textul și mă gândesc la ideea trasmisă și ce exprimă autorul în legătură cu aceasta.) |
Răspunsul |
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. |
1.„Îmi doream cu ardoare, pe când mă jucam în Parcul Circului, sărind de pe-o bancă pe alta, nu să am bicicletamea, dar măcar să se mute-n blocul nostru un copil cu părinți bogați, care să aibă una.” |
b |
5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte.
Cerința |
Selectarea informației necesare (Caut în textul potrivit informația la care se referă enunțul dat, compar ceea ce am găsit cu ceea ce exprimă enunțul din cerință – idee potrivită textului = corect; idee nepotrivită textului = incorect.) |
Răspunsul |
Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte. |
În bloc, exista un vecin care avea bicicletă. Lacul din parcul Herăstrău putea fi traversat cu vaporașul. Paznicul avea în grijă bicicleta și călușeii.
Mama își păstra cărțile în sufragerie, unde scria alături de copii. Dănuț era fratele mai mic al autoarei.
Învățarea limbii franceze în copilărie s-a dovedit utilă în timp. Rezultă: enunțul este potrivit textului.
|
Incorect
Corect
Corect
Incorect
Corect
Corect |
6.
Cerința |
Identificarea tiparului textual (Recunosc aspectele unuia dintre tiparele textuale: narativ, descriptiv, explicativ, argumentativ, dialogat.) |
Răspunsul |
Menționează, în câte un enunț, tiparul textual din fiecare dintre fragmentele următoare: |
Aspecte observate: Ce exprimă enunțul? Detalii/caracteristici ale păunului; Cum este exprimat? Frecvența grupurilor nominale (ex. capul albastru lucios)
Aspecte observate: Ce exprimă enunțul? Evenimente din viața familiei, petrecute într-un anumit moment; Cum este exprimat? Frecvența verbelor care insisită asupra acțiunii („mergeam”, „vedeam”, „mâncam”); repere ale timpului și locului evenimentelor („Într-o vară”, „vara aceea”, „la grădină”)
|
Fragmentul dat este specific textului descriptiv.
Fragmentul dat este specific textului narativ. |
7.
Cerința |
Pentru rezolvare … |
Te poți referi la… |
Prezintă, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din Solenoid de Mircea Cărtărescu și fragmentul extras din Bulevardele vieții de Sanda Golopenția. |
1. am enunțat o legătură a celor două texte, prin referire la idei, temă, experiențe trăite, protagoniști, mesaj, semnificații;
2. am explicat ceea ce am enunțat despre cele două texte: Cum este ilustrat aspectul enunțat în cele două texte? Cine comunică? Cum comunică?
3. am redactat răspunsul în cel puțin 30 de cuvinte; Am folosit ciorna, apoi am redactat forma finală pe foaia de examen! |
relația mamă – copii, evocarea copilăriei, universul citadin, plimbarea în parc cu mama etc.
rememorare; tonul nostalgic; emoții puternice; experiențe cu efect puternic asupra copilului și vii, intacte în memoria adultului etc. |
8.
Cerința |
Pentru rezolvare … |
Răspuns |
Crezi că lectura cu voce tare te face să înțelegi mai bine ceea ce citești? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 90 de cuvinte, valorificând textul 2. |
1.am formulat un răspuns la întrebarea Crezi că lectura cu voce tare te face să înțelegi mai bine ceea ce citești?
2. am scris un text în care sunt evidențiate aspecte ale textului argumentativ ( justificarea răspunsului meu ( Pe ce mă bazez când răspund astfel la întrebarea dată?) conectori logici- deoarece/ pentru că; de aceea, cu toate acestea, în acest sens etc.);
3. am dezvoltat ideea enunțată de mine /am motivat răspunsul meu valorificând ideile din textul 2 (Ce aspecte ale textului am în vedere când justific răspunsul meu?); Notă! Nu este necesară formularea unei concluzii/ eventuala formulare a unei concluzii nu se depunctează.
4. am redactat răspunsul cu respectarea limitei de cuvinte (cel puțin – 50; cel mult -90);
5. am verificat respectarea normelor de ortografie și de punctuație. Am folosit ciorna, apoi am redactat forma finală pe foaia de examen! |
Exemplu: Cred că lectura cu voce tare este o strategie eficientă i pentru a înțelege text citit la școală, acasă sau în alt context. Beneficiile pe care mi le aduce lectura cu voce tare: un model de lectură și de comunicare oferit de profesorul / părintele meu pentru că…. etc; mă pot concentra asupra mesajului și pot reține mai ușor informații din text, dacă…..; îmi formez un comportament de bun acultător pentru că…; asociez ușor tonul, intonația cu sentimente/, impresii generate de text /idei importante etc. mama – un model, o lectură, care îi capta și îi emoționa pe copii – „ Citea cu o voce plină și caldă”; „Am adormit de multe ori ascultând, citite de ea, basmele lui Ispirescu sau pe cele ale fraților Grimm, pe care le știam, la un moment dat, pe dinafară.” lectura instructivă, educativă, modalitate atractivă pentru copii de a învăța, de a reține „alegea viu textele care să ne rămână în minte.” etc. |
9.
B.
1
Cerința |
Pentru rezolvare … |
Răspuns |
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria care conține doar cuvinte cu vocale în hiat este: |
1.mi-am actualizat cunoștințele despre grupurile vocalice: diftog, triftong, hiat; |
c |
2.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns |
Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria care conține doar cuvinte derivate este: |
1. mi-am actualizat cunoștințele despre cuvintele derivate, formate de la un cuvânt de bază;
|
d |
3.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns |
Rescrie secvența „Dănuț îmi spunea odată cât îi lipsesc, și acum, clipele”, înlocuind cuvintele subliniate cu sinonimele acestora adecvate contextului. |
1. mi-am actualizat cunoștințele despre sinonime: cuvinte cu formă diferită și sens asemănător;
|
Ex.: Dănuț îmi zicea cândva cât îi lipsesc, și acum, clipele… |
4.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns |
Transcrie, din fragmentul de mai jos, trei verbe la timpuri diferite ale modului indicativ, precizându-le: „Cu Dănuț și cu mine, mama a dezghiocat vreme de câțiva ani sintaxa unor propoziții pe care le alegea voit cât mai întortocheate, deprinzându-ne cu plăcerea rostuitului lor limpezit. Limba română de la ea o știu, la cuvinte, de la ea am învățat să visez.” |
1. mi-am actualizat cunoștințele despre timpurile modului indicativ (acțiune reală, sigură) : prezent, imperfect, perfect compus, mai- mult- ca perfect, perfect simplu, viitor, viitor anterior; 2. am citit atent secvența și am notat pe ciornă verbele la modul indicativ: „a dezghiocat”, „alegea”, „știu”, „am învățat”; 3. am identificat timpul pentru fiecare verb: „a dezghiocat”- perfect compus (acțiune trecută, desfășurată anterior momentului comunicării și încheiată; formă cu auxiliarul a avea – „a”), „alegea”- imperfect (acțiune din trecut, desfășurată anterior momentului comunicării, într-un interval de timp), „știu”- prezent (acțiune desfășurată în momentul comunicării), „am învățat”- perfect compus; 4. am scris pe foaia de examen cele trei verbe la moduri diferite. |
Ex.:„a dezghiocat”/ „am învățat”- perfect compus; „alegea”- imperfect; „știu”- prezent |
5.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns posibil |
Completează cu o propoziție enunțul „N-am avut niciodată o bicicletă a mea.”, precizând raportul sintactic din fraza astfel obținută. |
1. mi-am actualizat cunoștințele despre următoarele noțiuni: frază; raport de coordonare prin juxtapunere, prin folosirea conjuncțiilor coordonatoare (copulative, disjunctive, adversative, concluzive); raport de subordonare prin folosirea conjuncțiilor suboedonatoare, a pronumelor și adjectivelor pronominale relative, nehotărâte, a adverbelor relative |
N-am avut niciodată o bicicletă a mea care să îmi placă.- raport sintactic de subordonare; |
6.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns posibil |
Alcătuiește un enunț interogativ în care cuvântul „bicicletă” să fie complement prepozițional și un enunț asertiv în care același cuvânt să fie atribut. |
1. mi-am actualizat cunoștințele despre tipurile de enunț: asertiv (oferă informații, notat cu punct la final), interogativ (solicită informații, este o întrebare, notat cu semnul întrebării la final); |
Ați vorbit ieri despre noua bicicletă?/ V-ați amintit și de acea bicicletă din copilărie? Discuția despre bicicletă s-a încheiat./ Plimbarea cu vechea bicicletă a fost o plăcere.
|
7.
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns |
Rescrie enunțul de mai jos, preluat din comentariul unui copil, corectând greșelile de orice fel. |
|
Îi mulțumesc dragii mele mame că am avut multe succese ca elev și că a avut răbdare să repete cu mine fiecare lecție neînțeleasă.) |
Subiectul al II-lea
Cerința |
Pentru rezolvare… |
Răspuns posibil |
Scrie, în 100 – 150 de cuvinte, rezumatul textului 1. |
1. Am recitit textul 1 pe paragrafe.
|
Ideile importante din textul 1 sunt: Băiatul își dorește foarte mult să meargă cu bicicleta.
Copilul își petrece o zi de vară în Herăstrău, alături de mama sa. În timpul plimbării în parc, are ocazia de a merge cu bicicleta. Această întâmplare i-a rămas întipărită în memorie. |
Redactarea rezumatului: |
1.Am marcat corect paragrafele și m-am încadrat în numărul maxim de cuvinte (cel puțin 100 de cuvinte, cel mult 150 de cuvinte). Am folosit ciorna, apoi am redactat forma finală pe foaia de examen! Atenție! Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care rezumatul are minimum 100 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus. Rezumatul nu este precedat de titlu sau de motto. |
|

Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro

Articole recente scrise de Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro
- Repere pentru rezolvarea subiectelor la Lb. Romana – Simulare Evaluare Nationala, clasa 8, 2021 - 30/03/2021
- Barem evaluare – proba la matematica – Simulare Evaluare Nationala, clasa 8, 2021 - 30/03/2021
- Subiecte proba Matematica – Simulare Evaluare Nationala, clasa 8, 2021 - 30/03/2021
- Barem Evaluare – Subiecte Limba Romana – Simulare Evaluare Nationala, clasa 8, 2021 - 30/03/2021
- Subiecte Limba Romana – Simulare Evaluare Nationala, clasa 8, 2021 - 30/03/2021