Modele Subiecte Evaluare Nationala 2017 – Limba Romana

29/12/2016
modele subiecte evaluare nationala 2017 limba romana

modele subiecte evaluare nationala 2017 limba romana

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul școlar 2016 – 2017
Probă scrisă

Limba și Literatura Română

 ~ Model ~ 

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de două ore.

Vezi aici rezolvările: REZOLVĂRI MODELE SUBIECTE EVALUARE NATIONALE 2017 – LIMBA ROMANA

SUBIECTUL I (40 de puncte)

 

Citește următorul text:

 Dimineaţa, se prezentă moşu’, cu pâine caldă ca o lună plină de vară și cu struguri dulci și strălucitori ca razele soarelui, la împărăţie. Când se uită la ele, împăratu’ a pus mâna la ochi că nu se putea uita la tavă. Și-a dat și el seama că băiatu’ nu-i un bostan* de-ăla bun pentru porci și pentru vaci și i-a zis:

— Măi moşnege, dacă băiatu’ tău este chiar așa de năzdrăvan cum se vede, îi mai dau o poruncă și dac-o face nu mai am ce-i zice și-am să-i dau fata, că atunci știu eu cui o dau. Uite ce să faci: de la noi până la casa ta, băiatul să facă un pod de aur – că fata mea nu merge pe orice cărare cu nunta – și pe margine să crească pomi cu fructele în ei și păsări care să se-ntreacă în cânt la nuntă când s-or-ntâlni alaiurile cu lăutari. Băiatu’ așa a făcut. Și la ziuă s-a adunat de o parte alaiu’ băiatului și-au pornit cu bostanu-nainte să întâmpine mireasa. Da’ mireasa întârzia – c-așa o învăţase o babă vrăjitoare până s-a făcut seară. Când a asfinţit soarele, a ajuns alaiul împăratului cu mireasa la jumătatea podului. Atunci, bostanul, c-așa fusese vrăjit, se dădu peste cap de trei ori și se făcu un băiat așa de frumos că nu se putea măsura niciun fecior de împărat care venise la nuntă cu el: cu ochii ca noaptea, cu păru’ ca focul și cu obrajii ca trandafirii, cu umerile ca munţii și cu mijlocu’ ca stejarul. Și așa de bine îi părea împăratului că nu-și dă fata după-un bostan-bolovan, ci după Tudorel Voinicel. Da’ el așa fusese vrăjit de când lumea și pământul și acuma se terminase vraja. Și pe pod s-au unit muzicile, ale noastre, ale ţăranilor, cu ale împăratului, și Tudorel a luat-o pe Ilinca, fata împăratului, și s-au sărutat și-au plecat la cununie în sat și-au trântit o nuntă de-a ţinut două săptămâni și două luni și mosu’ și baba chiuiau la masă cu împăratu’ și împărăteasa și cu nașu’ care era împăratu’ de la Soare-Răsare, mândru și înţelept

ca un naș de la noi din sat,
iar eu m-am suit pe-o roată
și v-am spus povestea toată.
M-am suit și pe-o farfurie
și v-am spus o bucurie;
și pe-o surcică și v-am spus
o minciunică.

***, Tudorel-Bostănel, text cules de la Maria Tănase de Gh. C. Mihalcea

*bostan s.m. (reg.) dovleac

 

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.

  1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: poruncăa asfințit. 4 puncte
  1. Explică modul de formare a unui cuvânt obținut prin conversiune și a unui cuvânt obținut prin derivare din primul alineat al textului dat. 4 puncte
  1. Transcrie diftongii din cuvintele: alaiurile, munții. 4 puncte
  2. Menționează rolul cratimei din următoarea secvenţă: c-așa o învăţase o babă. 4 puncte
  3. Formulează două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
  4. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care mireasa întârzie la nuntă. 4 puncte

 

B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la specie a basmului popular Tudorel-Bostănel.  16 puncte

În compunerea ta, trebuie:

– să precizezi patru trăsături ale basmului popular;

– să prezinți detaliat două trăsături ale basmului popular, valorificând fragmentul dat;

– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;

– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

 ***

 SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)

Citește următorul text:

În preajma a trei evenimente importante pentru lumea teatrală internațională – Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret (20 martie); Ziua Internațională a Marionetei  (21 martie); Ziua Mondială a Teatrului (27 martie)  ̶  la Iași se pregătește o nouă ediție „Hai la teatru!”. Festivalul organizat de Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” a ajuns la cea de-a X-a ediție.

Tot pentru a celebra aceste sărbători ale teatrului, începând de vineri, 18 martie, la intrarea în Parcul Copou va fi instalată Expoziția de Fotografie „Spectacole în imagini”, o invitație prin intermediul instantaneelor (foto Ozolin Dușa și Bogdan Ștefan Pintilii) la câteva dintre cele mai de succes producții ale trupei. [;]

Cele 70 de trupe selectate în concurs (pe secțiuni: clasele I–IV, V–VIII, IX–XII) vor susține un maraton teatral în română, franceză, germană, spaniolă, engleză. „În cifre, acest maraton înseamnă 2 200 de minute de spectacol. Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete și l-am adăuga, atunci am avea imaginea exactă a unui efort de echipă, cumulat, constant, pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral”, punctează Oltița Cîntec, director artistic al Teatrului „Luceafărul”. [;] Toți participanții vor primi cadouri constând în rechizite, jucării, cărți.

Gina Popa, Record de participanţi la Festivalul „Hai la teatru!”,
www.ziarulevenimentul.ro

A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.

  1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:

– data la care se sărbătorește Ziua Mondială a Teatrului;

– numele expoziţiei de fotografie din Parcul Copou. 4 puncte

  1. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care este extras fragmentul. 4 puncte
  2. Menţionează genul și cazul substantivelor subliniate în textul dat. 4 puncte
  3. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: Toți participanții vor primi cadouri constând în rechizite, jucării, cărți. 4 puncte
  1. Transcrie două propoziţii subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:

Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete și l-am adăuga, atunci am avea  imaginea exactă a unui efort de echipă, cumulat, constant, pe care îl presupune pregătirea unui spectacol teatral . 4 puncte

  1. Construiește o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin pronumele relativ care. 4 puncte

 

B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul unui spectacol.  12 puncte

În compunerea ta, trebuie:

– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;

– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;

– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;

– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.

 

Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.

 

Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări:

  • unitatea compoziţiei – 2 puncte;
  • coerenţa textului – 2 puncte;
  • registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte;
  • ortografia 3 puncte;
  • punctuaţia 3 puncte;
  • așezarea corectă a textului în pagină 1 punct;
  • lizibilitatea – 1 punct.

 

Te temi ca aceste subiecte sunt prea dificile?
Haide pe platforma online ExamenulTau.ro si noi te ajutam sa te pregatesti la romana!

Am ajutat deja peste 4100 de elevi sa obtina note mai mari
si sa fie admisi la liceele la care isi doreau!

Incearca si tu!

Nu uita sa dai share:
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
The following two tabs change content below.

6 thoughts on “Modele Subiecte Evaluare Nationala 2017 – Limba Romana

  1. balcan

    Vreau si eu modele de teste ,de evaluare nationala clasa a 8-a , in anul 2017 din iunie .

    Reply
    1. Bianca Varbanciu - Editor Coordonator ExamenulTau.ro Post author

      Bună Dana! Nu putem şti ce subiecte vor fi date; acestea sunt confidenţiale şi vor fi afişate pentru prima oară în faţa voastră, la examen.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.